Recension / Live / Torsdag 2012-06-28 09:40

onsdag 27 juni 2012

Recenserad av Özgür Kurtoglu
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
3,50 stjärnor i snitt (efter 2 röster)

En funkig dansfest som Peace & Loves ordentliga startskott.

Trots att föreläsningarna och de mindre artisternas framträdanden avlöst varandra både tidigare under dagen och på tisdagen är det inte en större överdrift att påpeka att Peace & Love upplaga 2012 startar ordentligt i och med det framträdande som en för just denna festival återkommande favorit, en av landets största musikaliska begåvningar, sagt sitt framför tiotusentals sommarklädda konsertbesökare.

Timbuktu påpekar själv, med viss osäkerhet visserligen, att han och detta ständigt svajande Damn! först besökte Borlänge för att festivalspela redan 2003, och att den anda namnet förnimmer inte riktigt var så relevant för en regnhärjad konsert fylld med publikbråk och diverse stökigheter. Att det mesta blev bättre, både för Jason Diakité själv och bandet han turnerar med men också för festivalen i sig, handlar inte bara om ihärdighet men också om fingertoppskänsla; Peace & Love vet hur rätt artister ska plockas inom alla möjliga genrer och storlekar, och Timbuktu vet tillsammans med Damn! exakt hur mycket funk som behövs för att få hiphop att guppa rätt.

Den första halvan av det 11 år unga samarbetet mellan Timbuktu och Damn! beskrivs enklast som spretigt men med mycket potential. Den andra pågående halvan är ingenting annat än en finslipad diamant en väloljad maskin, och ett dussintal andra utnötta klyschor som förklarar exakt hur bra ett samarbete, ett ge och ta, verkligen fungerar. Det är klaviaturfyllt och blåsförstäkt å det grövsta, på det mest smakfulla och mest dansanta sätt som går att föreställa sig för att presentera en låtskatt som till stor del har hiphop att tacka väldigt mycket för.

Och alla åtta bandmedlemmarna, den som på vatten framglidande bandledaren själv, och de två dansarna som titt som tätt kommer ut och manar upp till spontana danstävlingar både på scen och i publiken. Det dansas och stuffas, funkutbrott har både avlossats och håvats tillbaks in efter att ha östs ut över publiken, och på många sätt bevisats att det egentligen inte finns någon mer självklar och genomgående underhållande sommarbokning, på svenska festivaler eller sommarscener landet runt, än Timbuktu och hans ständiga bundsförvanter Damn!, hans eviga vapendragare och genreöverskridande vänner.

Följ Timbuktu Tryck på hjärtat

Hör Timbuktus nya singel
2014-04-11 (nyhet)