GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Fredag 2012-06-29 13:36
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En malplacerad rysk pianoshow.

Ett ständigt återkommande problem på festivaler är onekligen detta med rätt placering av rätt band, för rätt tid och på rätt scen. Det kanske är oundvikligt att någon bokad artist hamnar på en schemaplats och en scen som som inte känns särskilt genomtänkt baserat på musikens dignitet, dess ljudbild, dess så kallade tillhörande genre. Men på samma sätt blir det då automatiskt oundvikligt att konserten och framträdandet i fråga nästan alltid tappar onödig mark innan den ens fått chansen att komma igång överhuvudtaget.

Så det är antagligen tur att det är just Regina Spektor som fått det hyfsat otacksamma jobbet att öppna kvällen på Utopia-scenen så tidigt som vid klockan 16. Det är tur att en artist av hennes relativa storhet (och således även position på Peace & Love-affischerna) och raffinerade talang går med på att spela på en scen, och vid en tidpunkt, som är det absolut sämsta möjliga för hennes musik och hennes typ av konsertupplevelse. Men, hon tar ändå sitt svårt jetlag-drabbade jag ut på Utopia framför ett par tusen personer och gör det hon kan göra för att underhålla.

För underhåller gör hon ändå, så gott det går. Färska What We Saw from the Cheap Seats innehåller betydligt starkare låtar som kan stå på sina egna fötter än 2009 års Far gör, och känns inte främmande alls live trots att de knappast hunnits spelas mer än högst ett dussin gånger. Ibland glömmer hon bort någon låttext här och där, och reagerar varje gång med ett lätt "oh, fuck!" och ett stort leende, och bemöts med stort jubel från en publik som även de förtjänar bättre än denna malplacering. Spelningen lyfter aldrig egentligen, även om Regina Spektor låter så bra som hon alltid gjort, både med händerna ständigt flygandes över flygelns tangenter och med den imponerande bredd hon har i sin sång, och ser till att det aldrig blir överdrivet tråkigt åtminstone.

Följ Regina Spektor Tryck på hjärtat

Följ Peace & Love 2012 Tryck på hjärtat