Recension / Live / Fredag 2012-06-29 14:59

torsdag 28 juni 2012

Recenserad av Özgür Kurtoglu
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En succébokning, tack vare en inofficiell frontman, lite våld och en hoppborg.

Går det att kalla det faktum att den medlem som känns mest vital i ett band fyllt av begåvade elektroniska musiker och synthmarodörer är den som inte riktigt verkar göra någonting alls för någonting annat än ironiskt? För bara några veckor sedan kändes det nästan meningslöst, både för publiken och även för de märkbart lite ointresserade bandmedlemmarna, att Slagsmålsklubben spelade mitt på dagen inför knappt berörade festivalbesökare på electronischade Dans Dakar i Stockholm. De gick själva upp och presenterade sig själva mest genom att påpeka att Frej Larsson var iväg på uppdrag med ett av alla sina andra band, och sköt sig kollektivt och effektivt i foten innan de ens hunnit börja skruva på rattar.

På Fantasia är allting som utbytt, förändrat till det bättre, helt i linje med den trötta klyschan om att det är som att se ett helt nytt band. Vid scenens högra hörn står bandmedlemmarna klädda i sina SMK-tröjor framför det vanliga smörgåsbordet av synthar modell vintage från MOOG och futuristisk från Teenage Engineering, och över resten vad som ser ut som en färgglad orm, som senare ska visa sig vara en fullt funktionell hoppborg i full nöjesparksstorlek. Och framför, bredvid, bakom, över och under och överallt, flänger och gapar såklart Frej Larsson.

Visst är han med och spelar någon låt eller två, men för det mesta syns Ronneby-sonen längst fram med sina kedjor studsandes vilt och armarna hetsigt viftandes med och mot alla kids han förklarar sin kärlek för gång på gång på gång. Samtidigt skruvas den skumma men vid tillfällen vackert melankoliska electronica Slagsmålsklubben har gjort till sitt varumärke ut och studsar samtidigt som hoppborgen sakta växer och råkar svälja en synth mitt på scen innan Frej dyker in för att rädda den. Att den senare ändå slås sönder och samman, liksom två andra synthar, är väl en bara en konsekvens, ett svar till publikens eufori, demonstrerat i ett virrvarr av trasiga kretskort och maskinbitar som träffar olyckligt och ändå lyckligtvis skär upp fler läppar på scen än framför.

Följ Slagsmålsklubben Tryck på hjärtat

Slagsmålsklubben: The Garage
2012-04-02 (recension)