Recension / Live / Lördag 2012-06-30 13:57

fredag 29 juni 2012

Recenserad av Andreas Bäckman
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
5,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Stärker sin position som arenarockband.

Inledningen på Kent är lite rolig. Med hjälp av rekvisita i form av vita flyttbara väggar och ett stort vitt skynke har man skapat illusionen av att bandet ihoptryckta står i ett litet kalt vitt rum med bandposters på väggarna och spelar. Som i en replokal i föräldrahemmets källare. Det blir också symboliskt för hela spelningen, för när rummet rivs i andra låten och Kent stegar ut i sin fulla prakt på en scen där bara ljusriggen vägger 30 ton illustrerar man den verkliga bilden av bandet som en gång harvade i replokalen som vilket annat band som helst men som skulle växa fram för att bli Sveriges största rockband.

Precis där är vi nu och det är smärtsamt uppenbart att det är precis här Kent tycks trivas bäst. I formen av ett arenaband. Proffsmusiker, om man så vill. Men påverkar det känslan? – Självklart, och bandets val av låtar likaså. Det är de svulstiga rocklåtarna från senaste skivan, som 999, Jag ser dig och Tänd På. Kombinerat med de största radiohitsen som Kärleken Väntar och Musik Nonstop, varav den sista måste sägas vara den låt som på allvar markerade Kents vändning mot det band de skulle bli. Och det känns så otroligt talande för kvällens spelning. Det gamla Kent, även om det tar emot att säga, existerar inte längre.

Det är såklart ingen nyhet, det blir bara så kännbart när man ser dem live. Som vanligt kör man dock gamla 747 och även om det inte är någon direkt överraskning så blir det spelningens höjdpunkt. En uppskattad blick bakåt. En annan, mycket mer märklig tillbakablick, består i att bandet gör en moderniserad version av Slutsats, b-sidan till Kents allra första singel När det blåser på månen. Upphottad med elektroniska moment fungerar den tyvärr inte alls. Avslutar gör, identiskt med samma band på på samma scen på samma festival för två år sedan, konfettiregn, allsång och Mannen I Den Vita Hatten. Tja, det funkar ju.

Följ Kent Tryck på hjärtat

Se Kents albumomslag
2014-03-25 (nyhet)