Recension / Live / Lördag 2012-06-30 14:29

fredag 29 juni 2012

Recenserad av Özgür Kurtoglu
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

DJ-fest fast i lagomläge.

De vet verkligen hur de ska göra för att kräva sin omgivnings uppmärksamhet, duon som kallar sig för Rebecca & Fiona. Uppgiften att väcka en minst sagt sömnig festivalpublik mitt på fredagen är inte den enklaste, speciellt inte när duon inte direkt kan fylla scenen varken själva eller med hjälp av sin musik, eller för den delen med det för DJs traditionsenliga scenshowen bestående av alla möjliga ljus, skärmar och rökmaskiner.

Det vore därför lite för ogenomtänkt att utan vidare besluta om att just denna spelning just här och just nu inte funkar och därför konstatera att Rebecca & Fiona hör hemma på klubbar modell större, där det finns ett mörker att fylla med rök och strobljus. Att som DJ göra något mer än det som de två tjejerna från Stockholm gör på Utopia, det vill säga engagerar sig precis så mycket som de bör när de spelar sina hits till den skrala publikens stora förtjusning och dansar så gott det går på enorma Buffalo-skor, är smått omöjligt en gråmulen fredag i Borlänge framför en knapp fjärdedel av den publik som skulle sett de spela under andra, bättre omständigheter.

Vad skiljer då egentligen Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick från att buntas ihop med något så osmickrande som skapats av mediokritetens främsta ryttare, detta som belackare på de till sociala medier kopplade och påstått innovativa kommentarsfälten skapade av de stora drakarna inom svensk media kallar för "svennebananhouse"? Det är samma stora tankar om show och underhållning som återfinns på festivaler som Summerburst som präglar denna spelning, och även om musiken är för det mesta hämtad från den egna katalogen skiljer inte sig den heller särskilt mycket från den house som sågas vid knölarna av den "skriker jag högst så har jag rätt"-pöbeln som skapat denna fjantiga term. Det är underhållning, en hemmafest på en något större arena, som alla är välkomna till. Det vill säga en nödvändighet inom musiken idag; en genre, en idé som helt går ut på att ha kul.

Följ Rebecca & Fiona Tryck på hjärtat

Nya namn till Way Out West
2014-04-17 (nyhet)