Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare
Recension / CD

Christian Gabel
Krater

Fatshark | Släpptes lördag 30 juni 2012
Recenserad av Andreas Fällman
GAFFA
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
Läsarna
Ännu inte betygsatt av läsarna
Betygsätt själv genom att logga in föra musen över stjärnorna ovanför.
  WiMP    Spotify

Sorteras under postapokalyptisk kuriosa.

En av John Carpenters många välgärningar till världshistorien är den magnifika b-rullen Escape From New York från 1981, där ett mer än lovligt nedgånget New York omvandlats till ett fängelse med högsta säkerhetsklass. Det är i en veritabel orgie av postapokalyps som antihjälten Snake Plissken, spelad av en ung Kurt Russel, fått i uppdrag att rädda USA:s president från Isaac Hayes som vaknat upp med ett synnerligen dåligt morgonhumör.

Och det är även det enda som jag får upp i huvudet när jag hör Christian Gabels Krater. För Gabel verkar ha insett att vissa saker faktiskt var bättre förr. Som soundtracks till b-rullar från 80-talet.

När Gabel i början av 90-talet ramlade över en låda med bortglömda konceptbilder från en övergiven science fiction-film som skulle utspela sig i ett cyberpunkigt Karlstad, påbörjades en långsam process som nu utkristalliserat sig som ett soundtrack till ett datorspel.

Skivans klara styrka är konceptet. De bortglömda bilderna är från en svunnen era och bör därför ackompanjeras av musik från sin samtid. Och Gabel är duktig att fånga den rätta känslan. Därav mina tvångstankar om John Carpenters guldår som regissör och kompositör. Dess svaghet är att den mer bara blir kuriosa eftersom man inte har något att förankra tonerna i förutom några brunfärgade teckningar från 1982 och trailern till ett svenskproducerat datorspel. Så trots de tilltalande tonerna, tangerar konceptet Krater inte riktigt mästerverken den vill hylla.

Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.