GAFFA | Recenserad av Daniel Magnusson
Torsdag 2012-07-05 02:52
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Långt ifrån lättsmält men rakt igenom förhäxande.

I en intervju från sent 90-tal reflekterar Madonna över framtiden. Hon påstår sig vara vid "the tip of an iceberg" med en lång resa kvar framför sig. Var hon till slut kommer att hamna? "Förhoppningsvis närmare sanningen", säger hon lugnt med en axelryckning.

Klippet är inklistrat i en av alla de hemgjorda hyllningar som laddats upp på YouTube genom åren. Men vad man reagerar på är titeln den går under: Madonna: The Past, The Present But Always The Future. För det är ju det som det alltid har handlat om, vad som ska ske härnäst med en av popvärldens största kameleonter.

År 2012 är det dock inte lika självklart att Madonna står för det nya och fräscha musikaliskt. Det får man finna på annat håll. Här har vi en artist som, förmodligen, är mer sann mot sig själv och har sett över sin situation på en extremt trendängslig popscen. Det är som att hon fastnade där uppe på isberget och började iaktta istället för att hålla sig i framkant. Men nyfikenheten lyser fortfarande igenom. Sammanfattningsvis är Madonna av idag nyfiken men kanske inte helt "i ropet".

Och det märks av en kväll som denna när Ullevi fylls till knappt hälften, vilket är sorgligt på flera sätt. För om Madonna har stagnerat musikaliskt så är hennes show på en helt annan nivå. Så magnifik att den glesa publiken glöms bort. Helt.

En lyckad spelning, särskilt de som placeras på arenor, bygger på och är beroende av den stora massan. I många fall vill man skapa en sektliknande masspsykos, en tanke om att alla ska gå åt samma håll, klappa i takt och hänföras därefter. Madonnas nuvarande turné är något helt annat. Långt ifrån lättsmält, nästintill fri från rena nostalgitrippar. Levereras gamla hits är de omgjorda, upphackade och fyllda till bredden med nya ingredienser. Det faller långt ifrån alla i smaken, men det är på samma sätt fascinerande och modigt framställt. Madonna är Madonna, hon vet bättre än gemene Svensson.

Visuellt är inledningen är också förhäxande. Ja, det ordet känns rätt i dess sanna bemärkelse. Medan kåpbeklädda munkliknande varelser bygger upp en detaljrik scen och lemlealösa dansare vrider ut och in på sig själva försvinner allt runtomkring. Publiken ställs vid sidan. Vi är här för att underhållas. Vi behöver inte bry oss om något annat. Det finns ingen öppning för oss att göra oss hörda i vilket fall som helst.

Tempot byggs upp. Nästa scen är en orgie i vapen och mord. Kaskader av blod och hjärnsubstanser skvätts runt bakom Madonna, medan hon attackeras, tar försvar och skjuter av en efter en. Det är utomjordligt snyggt, A Clockwork Orange blandat med Braindead. Ultravåld på en lite lagom provokativ nivå. Sedan rullar det på, likt en rastlös 14-åring som har fått makt över fjärrkontrollen. Det zappas hejvilt mellan informationsrikedom och minimalism, mellan pompöst melodiöst och stram sensualitet.

Madonna proklamerar att denna resa är en kamp mot all rådande diskriminering. Korta samtidigt kärnfulla slagord lämnar hennes kropp medan skärmen bakom henne visar upp black panthers logo och homosexuella i USA, som dagligen kämpar för sina mänskliga rättigheter. Det är så mycket som ska sägas och så många känslor som måste ut och det sker i ett rasande tempo.

Också nostalgikerna ska hinnas med att mättas, om än begränsat, denna kväll. Smakfullt och passande i tiden får vi till oss Vogue i en så gott som rak originalversion, även Express Yourself känns igen från början till slut och Like A Prayer, inklusive stor och lyxig gospelkör, är publikfrieri på hög nivå. Men den här konserten ska visa sig ha sina bästa kvaliteter på annat håll. Det här är en show, ren och skär underhållning och inget annat. Ljudet må studsa och eka sönder mellan Ullevis läktare och de senaste spåren från MDNA är väl inte helt pålitliga, men i ett livesammanhang går så gott som det mesta hem när gammalt som nytt ställs fram bredvid varandra. Allt krispigt nytt och omarbetat. Och med ständigt nya kulisser och visioner som får den rastlöse att krypa till popikonens kors. För på scen är Madonna inget annat än the past, the present but always the future.

Följ Madonna Tryck på hjärtat