GAFFA | Recenserad av Josefin Bagge
Torsdag 2012-07-05 11:26
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Klarar sig bäst på egen hand.

Man måste älska Björk, det lärde jag mig tidigt. Önskar man inte helgonförklara Björk är det något fel på en. Då tas man runt till baksidan och så skjuter de en i huvudet. Så jag står där på det polska festivalfältet och hoppas med nävarna knutna i dödsrädsla på att bli hänförd, sådär som jag vet att man bör. För min egen överlevnad.

Det finns väl ingen solomusiker som är lika okränkbar som det lilla isländska penntrollet som med sina lustiga armrörelser skuttar runt under ett fluffigt, rött afro på Heineken Open'ers största scen, festivalens inledande kväll. Och det går liksom att känna hur varenda liten detalj i hela den gigantiska showen är genomtänkt och övertänkt och planerad in absurdum, allt är så styltigt synkroniserat och färgsprakande att man börja tvivla på verkligheten.

Tio minuter in i hennes speltimme och det är inte annat än att man känner sig lite cynisk. Men visst är Björk en helhetsupplevelse, allt handlar om känsloframkallning av den svåra graden. Förutsättningarna kunde inte vara mer uppenbara, med grafiken, ljudbilden, scenografin. En bultande bas griper tag i ryggraden och den mest himmelska av körsång kittlar huden mellan skuldrorna, och till detta bjuder storbildsskärmarna på ett gäng ålar som simmar ut och in ur ett sår på en död sjöbest. Eh … ja.

Men så bara kommer den helt utan förvarning – hänförelsen. Frälsningen. Crystalline, följd av All Is Full Of Love, och det går inte att stoppa. Varje hårstrå på kroppen reser sig till ljudet av hennes röst. Det är nästan så att man blir gråtfärdig och börjar tvivla på sin religiösa uppfattning. Men det är också här det bildas en bokstavligen synbar skillnad i hennes set. När hon skippar grafiken och Tesla-maskinen och allt det visuella, när hon släpper det krampaktigt kontrollerade konstnärskapet och bara förlitar sig på sin musik, bara är jävligt bra – det räcker! – det är då den riktiga helhetskänslan infinner sig. Väckt till liv inifrån, av musiken själv och inte en tillhörande film.

Man måste inte älska Björk, men det är ändå rätt svårt att låta bli. Spelningen är inte alltigenom en uppvisning i nån sorts helighet, även om det är just den förväntningen hon ger. Men stundvis är känslan så nära andakt man kan komma utan att behöva betala kyrkoavgift.

Följ Björk Tryck på hjärtat

Dansmusik-pionjär död
2014-10-14 (nyhet)