Recension / Live / Lördag 2012-07-07 08:40

fredag 6 juli 2012

Recenserad av Josefin Bagge
1 stjärnor1 stjärnor1 stjärnor1 stjärnor1 stjärnor1 stjärnor
1 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En timmes hissmusik som känns som en halv dag.

Chazwick Bundick inleder spelningen på Open'ers Tent Stage med ett entusiastiskt "let's do it!", och på kommando börjar klockorna ticka i halvfart. Toro Y Moi står för den längsta timman av ljudligt flöde som den mänskliga rasen någonsin tvingats uthärda. Att kalla det chillwave vore ett romantiserande. Den stickigt metalliska musik som tuggar och tuggar genom sina små beats liknas snarare vid tradig lounge, på sina ställen gränsande till ren hissmusik. Sådär så att man blir fysiskt trött i öronen.

Publiken är i relation till festivalens kapacitet både gles och illojal, de är få som väntar dem och ännu färre som är kvar i slutet. Det finns liksom ingenting att stanna för. Det räcker egentligen med att se den första minuten så har man sett de resterande 59, som känns mer som en halv dag. Precis som en hundvissla spelar de på en frekvens som gör att det enda som hörs är en ström av loopar och jazziga maj7-ackord. Man uppfattar avbrotten emellan, en stunds helig tystnad innan det fortsätter, men hinner inte andas ut eller försöka fly. Man är fast i skiten.

Bundick sjunger så som jag föreställer mig ett stycke plåt skulle om det hade ägt stämband. Som med allt annat i spelningen präglas han av intetsägande och mediokritet, både till rösten och hållningen. Interaktionen med publiken är inget att tala om, och det förvånar mig att folk över huvud taget reagerar extrovert åt låtvalen. Den sammanfattande känslan är inte lika mycket besvikelse som irritation. Samtidigt är spelningen så förglömlig att den lika gärna hade kunnat vara en mardröm.

Följ Toro Y Moi Tryck på hjärtat

Toro Y Moi: Anything In Return
2013-01-19 (recension)