GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Lördag 2012-07-07 15:58
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En behaglig avslutning på en lugn festivallördag.

För att vara en festival med mångårigt, väldigt tydligt och genomarbetat antidrog-budskap har Roskildefestivalen verkligen lagt mycket energi på att konstruera en scen som ser ut att kunna utvigda även de mest nyktras pupiller. Gloria är någonting helt nytt här, en scen främst för konstnärligt lagda elektroniska artister som föredrar att ha sina beats undangömda bakom en vägg av knaster, med en inbyggd scendekor skapad av triangelkluster i en tätt vävd massa, perfekta för att projicera ljus och visuals på i alla möjliga vinklar. Och definitivt en smått sinnesförändrande upplevelse även opåverkad av opiater och dylikt, som bara utökas ytterligare när Oneohtrix Point Never spelar.

Exakt vem denn spelning och denna konsertlokal riktar sig till framkommer inte så omedelbart som det kanske borde, men det är ändå tydligt att nästan allt som hålls i Gloria kommer att vara av den ljudväggsbaserade sorten. Oneohtrix Point Never är inte överdrivet engagerande som person, det skulle kanske gå att påstå att musiken inte tillåter honom att agera ut mer än det han redan gör då det knappast finns någon takt att nicka med i eller någon fart att röra sig till, och spelningens nivå och egna liv blir därefter. Även om det är bitvis vackert, och Daniel Lopatin tillåter att det är det längre än i någon minut, så är det inte menat att Oneohtrix Point Never ska överväldiga publiken och gå på knock. Det är en behaglig exkursion i både ljudmanilupation och ljusexperiment, men inte särskilt mycket mer.

Följ Oneohtrix Point Never Tryck på hjärtat

11 Essentiella – oktober 2013
2013-09-27 (artikel)