GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Söndag 2012-07-08 19:35
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Lagom bra, lagom tråkigt av ett band i lagomläge.

Det kan förefalla sig helt logiskt att danska band, speciellt sådana som upplevt framgång utomlands och fått växa även på den stora spelplanen, älskar Roskildefestivalen. Varför skulle ett band ogilla sitt lands största musikfestival, egentligen? Men med ett par år och ännu större antal festivaler som erfarenhet, facit och grund blir det mer och mer tydligt att det i exempelvis Sverige är relativt ovanligt att banden ger allt när de kommit hem och ska spela. Ytterst få ser ut att anstränga sig mer för den publiken som från början fick karriären att ta fart överhuvudaget även om de ändå opererar med en stabil lägstanivå. Men i Danmark, på denna festival, är det tvärtom väldigt ofta. Speciellt när banden i fråga får spela på Arena eller Orange.

Förväntningarna är givetvis ordentligt upptrissade när då Mew, det kanske största och mest internationellt uppskattade danska bandet just nu och på mycket länge, ska stänga Orange på 2012 års Roskildelördag. Bandet som cementerat sin position här i Danmark och håvat in beröm från alla världens hörn med sina två senaste album har under de senaste månaderna påbörjat arbetet på sin sjätte fullängdare, och håller igång lite smått även genom att smyga ut till mindre klubbar och aningen större scener som denna för att spela live lite då och då. Och har därför alltså, till skillnad från många andra band härifrån i samma position, ingen ordentlig anledning för att spela annat än att de är från Danmark och var tillgängliga. Tyvärr verkar inställningen också vara därefter, att det är väldigt kul att vara på plats att repa lite framför ett par tiotusen inbitna fans.

Mew spelar nuförtiden en mycket suggestiv och hård poprock, som den enklast beskrivs som, där det egentligen bara är mannen med den änglalika rösten känd som Jonas Bjerre som står för tillräckligt mycket melodi för att få refrängerna att klassas som delikata popstycken. Bandet balanserar det hårda och det aningen mörka runt honom, drar ibland iväg på mycket mer arenarockiga resor i både moll och dur och aviga ackordföljder, men hittar alltid hem för att försöka sig på en allsång. Men det blir aldrig riktigt så bra som det borde kunna bli, aldrig särskilt av den kvalité Mew visat att de annars är kapabla till att spela på, men heller aldrig riktigt tråkigt. Väldigt lagom, om någon, för att vara en arenaspelning.

Följ Roskilde Festival 2012 Tryck på hjärtat

Roskilde svarar på kritiken
2012-07-10 (nyhet)