GAFFA | Recenserad av Daniel Andersson
Tisdag 2012-07-10 10:08
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP    Spotify

George Lewis Jr. låter känslorna visa vägen.

Twin Shadows andra album Confess öppnar upp ett popuniversum baserat på vida gester och ett känsloregister som bräcker samtliga high school-filmer signerat John Hughes. George Lewis Jr. har inga problem med att blotta sina känslor till skrikande 80-talsgitarrer, The Police-influenser eller tårdrypande powerballader. Och det är denna oräddhet som fängslar, får mig att älska de uppenbara Prince-lånen i ett spår såsom Patient – känslan av direkthet och tydliga ramar är det som främst skiljer denna skiva från debutalbumet Forget. New Wave-influenserna är dessutom mindre tydliga.

George Lewis Jr. vill påpeka att denna skiva handlar om nuet, inte minnen eller det förflutna. Dramatiska och mörka förstasingeln Five Seconds sätter ett tydligt avtryck med sitt pumpande driv, vars största inspirationskälla varit den mc-olycka som Lewis Jr. upplevde för ett antal år sedan. Men varje låt har en hitkänsla med melodier som sveper bort minsta tristess. Calypsokänslan som präglar Golden Light värmer mer än sommaren, och Springsteen-flörten Run My Heart – likheten med I'm On Fire ät påtaglig – går från bagatell till favorit. Men skivan är stark rakt igenom.

Det som sammanlänkar varje spår är Lewis Jr's övertygande sånginsats; pendlar från att vara utåtriktad indie-crooner till återhållsam kärleksförklarare. Produktionen kan bäst beskrivas som elektronisk med en tydlig känsla av trummaskiner och en synthvariant av lager på lager. Skivan är dock allt annat än plastig och kall. Detta är nämligen ett album som innefattar känslostormar utöver det vanliga.

Följ Twin Shadow Tryck på hjärtat

Twin Shadow: Pustervik, Göteborg
2012-06-28 (recension)