Recension / Download

Recenserad av David Winsnes
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
5,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)
  WiMP

Funkstön, italienska samplingar, "lalala"-outron och förvrängda synthslingor i en fascinerande kompott.

I en intervju med SPIN i början av maj avslöjade Ariel Pink två kittlande saker. 1. Mature Themes skulle vara den skiva han fick kompromissa bort under Before Todays inspelningsprocess. 2. Den skulle inte ha några kopplingar till hans välkända lo-fi-bakgrund. När Donnie and Joe Emerson-covern Baby sedan släpptes som förstasingel var det, för att vara Pink, en ovanligt vers-refräng-vers-strukturerad soullåt. En tillrättalagd skiva på ingång?

Nej. Självklart inte. SVTs humorgenier Varan-TV hade en programdel vid namn Farbror VattenMelon som handlade om överdrivet urspårade frukt och grönsaker. Många gånger känns Mature Themes låtar just som kaosartade barnprogramjingles för att tonsätta sådant. Årets mest vågade öppningslåt Kinski Assassin till exempel, eller Schnitzel Boogie − en varm korv-dito för freakpopgenerationen.

Ett galet genis fria händer gör att vissa idéer går överstyr men Mature Themes innehåller precis som sin föregångare också så mycket att upptäcka att man ständigt återkommer. Live It Up och Pink Slime har suveräna melodier trots att de byter skepnad gång efter annan: funkstön, italienska samplingar, "lalala"-outron och förvrängda synthslingor i en fascinerande kompott. Även om man ibland inte vet om man ska skratta eller rynka på pannan är alltsammans extremt medryckande, där kronjuvelen i samlingen, Only In My Dreams, tornar upp sig som en av årets låtar.

Ariel Pink visar på sitt mest välproducerade album hittills upp en sanslös bredd. Ofta med viss betoning på utan sans.

Följ Ariel Pink’s Haunted Graffiti Tryck på hjärtat