Recension / Live / Tisdag 2012-07-10 16:58

söndag 8 juli 2012

Recenserad av Özgür Kurtoglu
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Blues från Alabama funkar även i Roskilderegnet.

Odeon är kanske Roskildefestivalens svåraste scen att spela på. Inte för dess storlek, den huserar ändå ungefär 5000 personer som bäst och betydligt fler de få gånger bandet däri lockar till sig eftersläntrare som kan stå vid tältmynningen eller halvsova på gräset precis utanför, men i princip allt runtomkring. Artisterna är aldrig särskilt nära publiken och ytan framför scen är nästan lika bred som den är lång, vilket i sig skapar en  ytterst konstig dynamik när det blir riktigt fullt. Det händer att spelningarna ändå blir bra ur musikernas perspektiv men det är vanligt att det inte riktigt når ut till publiken på det sätt det skulle göra på de aningen mindre, och faktiskt även större, scenerna på Roskilde. Även 2012 är det knappt en handfull band som gör fullgoda spelningar här, men de som lyckas gör det verkligen fullt ut. Som Alabama Shakes.

Att de varierande musikaliska trender och vilda svängarna under 90-talet och de som sedan muterade vidare under 00-talet skulle leda till att blandningen blues och garagerock är ett av de mest uppskattade stilarna idag kunde nog ingen ha förutsett. Det har växt till en scen som gått från kvava klubbar i den amerikanska södern till att spela på mastodonfestivaler som denna, till att vara headliners på liknande i England och i Sverige och håva in intervjuplatser hos Rolling Stone och NME. Och de kommer nästan alltid med förvånansvärt stabila debutalbum, något som omedelbart märks och lyfter Alabama Shakes på Odeon högt, högt över många som spelat på festivalen hittills i år enbart baserat på det inlevelsfulla framförandet.

Är det nyskapande musik som Alabama Shakes spelar, något banbrytande och framåtsträvande som kommer att dominera och inspirera i framtiden? Inte särskilt, om ens alls, men det spelar ingen större roll när det låter så bra som det gör, det är hela poängen med den ofta mysiga garageblues Brittany Howard whiskeydränkt kraxar över. Musiken tar tillräckliga mängder från många olika klassiskt amerikanska grytor för att skapa ett eget oväsen av det hela, och det gungar ordentligt när Brittany och hennes mannar leker fram och tillbaka med bluesskalor. Mycket av konserter är av logiska skäl baserat på bandets debutalbum Boys & Girls, som bevisligen går hem ordentligt hos publiken som fyllt Odeon så det läcker ut ur tältet, men som liksom konserten är lite lugnare och svårare att ta till sig omkring mitten, men som ändå visar bredden som finns hos detta unga och mycket intressanta bluesrockband från Athens, Alabama. Det är löst, det är slappt, det är ofta mycket bra, men lite svajigt aningen för ofta.

Följ Alabama Shakes Tryck på hjärtat

Hajpad duo till Way Out West
2013-02-14 (nyhet)