Sean Rowe: The Salesman And The Shark

Sean Rowe
The Salesman And The Shark

Sean Rowe: The Salesman And The Shark

GAFFA

CD / Anti
Utgivning D. 2012.08.28
Recenserad av
Kristofer Elofsson

Den som gillar klassiker som Exile On Main Street, Electric Warrior eller Smile bör sätta sig ner med ett exemplar av The Salesman And The Shark. Samma Los Angeles-studio, till och med samma mixerbord, används nämligen för att sammanfoga instrumenten och rösterna även på denna fullängdare.

Förutom den självklara frontfiguren och dennes kompmusiker deltar också en stråkoktett samt en handfull mer eller mindre framträdande sångerskor, till exempel Isobel Campbell och Marketa Irglova. För att bevara känslan och atmosfären från studion är allting inspelat live. Det gör att soundet skiljer sig radikalt från soundet på Sean Rowes förra album Magic, samt att ljudbilden på sina ställen känns rätt stökig.

Detta är onekligen djärvt av Sean Rowe − och krävande för lyssnaren − men fördelarna överväger nackdelarna. För viktiga detaljer som tajming, sväng och inte minst närvaro blir så mycket mer genuina i en livetagning.

En annan jämförelse med Magic är att Sean Rowe valt fler och annorlunda tempon på den här skivan. Med en större variation skapar han större kontraster i sin själfulla folkrock, vilket får honom att ta ut svängarna även med sin mäktiga barytonröst.

Joe's Cult och Horses är upptempolåtar laddade med slagverk och med en energi som inte funnits förut. The Ballad Of Buttermilk Falls och The Wall − en duett med Inara George från The Bird And The Bee − är återhållsamma stycken med tydligare fokus på rösterna.

Om Sean Rowes avtryck från inspelningsstudion Vox framöver kommer att nämnas jämte albumen från The Rolling Stones, T-Rex och The Beach Boys återstår att se.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA