GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Söndag 2012-07-15 20:03
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
5,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Två av Brooklyns bästa på besök i Stockholm.

Att turnera i stöd för ett jubilerande album har blivit något av en "go-to-move", en så kallad "cash cow" för alla möjliga band och artister under 00-talets slut och även nu i 10-talets början. I rätt många fall har det varit oundvikligt att tro något annat än att bandet i fråga är ute efter att rensa sina fans på pengar på ett ofta obarmhärtigt sätt genom att bara kapitalisera på förlegade meriter, men det finns definitivt ett antal som gjort det ett ordentligt och storslaget firande av bra album och bandets karriär.

Mos Def & Talib Kweli Are Black Star firar inget jubileum i år, och den gjorde det inte heller förra året när de två idag erkända hiphop-profilerna ställde sig framför The Roots och spelade hos Jimmy Fallon i hemstaden New York. De är inte ute efter att påminna om ett gammalt album, men för att påminna om den storhet hiphop förtjänar och står för i deras ögon, och att Black Star fortfarande lever i allra högsta grad.

Om det är utsålt på Göta Källare för att spelningen flyttades från Münchenbryggeriet och inte sålde tillräckligt där går inte riktigt att sia om, men det är obehagligt kvavt (som sig bör kanske) när mannen som idag kallar sig för Yasiin Bey ställer sig på scen tillsammans med sin goda vän Talib Kweli, med varsin vintagemikrofon hårt greppade i sina högerhänder, högt hållna över sina huvuden, redo att berätta sina sociopolitiska historier om livet i New York i intervaller.

De är mycket stolta över sin hemstad, Talib Kweli Greene och Dante Terrell Smith, och har aldrig ens försökt att dölja det varken socialt eller artistiskt. Deras individuella solokarriärer har alltid kantats av kopplingar till Brooklyn, livet och uppväxten där och det kreativa hem det varit för flera generationer av hiphop-artister där de två räknas in och tillhör. Och hur bra de än varit själva så är det svårt att förneka att de verkligen komplementerar varandra på ett väldigt kompetent, skickligt och underhållande sätt.

I 79 minuter plockar Yasiin Bey och Talib Kweli fritt från varandras kataloger, spelar både gammalt och älskat, nytt och spännande som de skapat under namnet Black Star, byter verser och refränger mellan varandra som om de aldrig gjort någonting annat de senaste 15 åren. De är välbekanta med Stockholm och dess enorma kärlek till hiphop, ser väldigt nöjda ut över att publiken på Göta Källare inte håller tillbaka när de försöker överrösta Brooklyn-männen i var och varannan låt, och att de själva märker att relevansen för deras sätt att anamma hiphop inte fallit ur det kollektiva minnet alls.

Yasiin Bey har lagt mycket mer tid på sin skådespelarkarriär på sistone, med blandade men inte alltför sällan bra roller att visa upp som resultat, medan Talib Kweli tack vare sin närvaro inom sociala medier nått ut till en ny och bredare publik, och på grund av detsamma ständigt behövt försvara sina åsikter, sina låtar, sin musik, för en ofta mycket oinsatt skara unga människor. Framför allt har han visat upp ett större problem i sin verksamhet, nämligen den som på något sätt ser till att alla dessa som följer honom varken vet om att han släpper ett nytt album nästan varje år, och att han turnerar ihärdigt mest hela tiden.

Men inget av detta lyckas ta fokus ifrån deras samspel, att de njuter av inte bara varandras sällskap men också av att känna den efterlängtade uppskattning Stockholmspubliken längtat efter att ösa över dem två samtidigt på samma scen i så många år. De är i högform, ständigt hoppandes på nya verser och gamla låtar, på andras låtar och ramsor, och gör det med en självsäkerhet som påminner alla om exakt hur bra Black Star faktiskt var, och faktiskt är. Att Black Star, Yasiin Bey och Talib Kweli samtidigt jobbar på tre nya album gör denna kväll på Göta Källare till den perfekta aptitretaren inför något som säkerligen kommer att göra avtryck på hiphop-världen när det väl ser dagsljus.

Följ Black Star Tryck på hjärtat

Rapikon intar Way Out West
2014-08-03 (nyhet)