GAFFA | Recenserad av Daniel Andersson
Lördag 2012-08-25 08:00
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP    Spotify

Jack Tatum söker sin innersta drömpop.

Amerikanska indieetiketten Captured Tracks har sedan 2009 banat väg väg för indiepop med rötter i brittiskt 80-tal. De har bland annat återutgett relativt okända Sarah Records-bandet The Wake. Det var även under 2009 som Jack Tatum aka Wild Nothing gav ut sin debutsjua Summer Holiday. Därefter har bolagskollegor såsom Beach Fossils, Craft Spells och Veronica Falls givit sin syn på den traditionella indiepopen. Wild Nothing har ständigt varit närvarande med singel och ep-släpp, men först nu kommer uppföljaren till 2010 års debutalbum Gemini. Och detta sker genom en förädling av nämnda fullängdares drömpop.

Nocturne låter som en skiva där tyglarna stramats åt, inte på ett negativt sätt, men de nya låtarna har mer av en studioaura över sig. Ljudet är krispigare, mer polerat. Drömkänslan finns dock kvar vilket speglas av fina singeln Shadow – de antydningar om ett mer renodlat poparv som föregående sjua Nowhere speglar, visade sig vara ett sidospår. En låt som inte finns med på skivan. Stämningen är fortfarande svävande, mer eller mindre astral i sitt framförande. Det finns oändligt med rymd i ljudbilden.

Skivans inledning är mycket stark, men dessvärre mattas intresset vid de sista spåren. Kvoten av drömpop går vid ungefär nio låtar. Bland de starkaste bidragen hörs titelspåret Nocturne, stämningsfulla This Chain Won't Break och Lloyd Cole-influerade Through The Grass. Sistnämnda låt är klädd i en oemotståndlig latinofingrande gitarrskrud. Och tillsammans med DIIV's debutalbum Oshin aspirerar denna skiva till det gångna årets bästa indiepop.

Följ Wild Nothing Tryck på hjärtat

Wild Nothing: Pustervik, Göteborg
2012-11-09 (recension)