GAFFA | Recenserad av Julia Holst
Måndag 2012-07-16 15:12
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Progressiv pop som låter lyriken ta plats och bjuder upp till dans.

Den Svenska Tystnaden bryter tystnaden och skapar en melodiös eufori som får det att banka i din bröstkorg. Det självbetitlade debutalbumet, vilket främst består av ett hopplock från tidigare släppta ep:s, kan ses som en vardagsrealistisk berättelse. Det är en proggliknande konstellation där tragik blandas upp med dansanta melodier och samhällskritik. Det har liknats med representanter för den psykedeliska nyproggen som Dungen och Doktor Kosmos men det stämmer bara till viss del, live rör sig Den Svenska Tystnaden mot en skarpare ljudbild där band som Pascal och Skriet huserar.

Den något introverta trion, som för kvällen intagit Debasers scen, rör sig smygande och omsveper den något blygsamma skara som tagit sig dit. De svänger sig med förvånande stabila verk som Elvira Ut Ur Dimman och Barnomsorgen I Södra Sofielund och bjuder in till en bultande gemenskap. Det når sitt esse när de i den uttalat sista låten Reaktor erövrar nya marker med ett mer progressivt sound än tidigare, något som de verkligen borde ta fasta på. Som extranummer bränner de av Arbetsplatser Är Fula som handlar om arbetets brist på ära och om förnedrande arbetsmiljöer. Det är skränig fulprogg som lämnar en något oförtjänt bitter eftersmak.

Den Svenska Tystnaden är ett relativt nybakat band med ambition och de har det vemod som behövs för att kunna skapa en ångestdrypande popfest där lyriken får ta plats. Nu handlar det mest om att förvalta, att redigera bort den gubbiga proggen och istället frambringa det magiska skeende när det progressiva tillåts ta plats. Om de lyckas med det så har de en självklar plats på den svenska musikscenen.

Följ Den Svenska Tystnaden Tryck på hjärtat