Nas: Life Is Good

Nas: Life Is Good

CD / Def Jam
Utgivning D. 2012.07.17
GAFFA | Recenserad av
Ametist Azordegan

Detta är både en epilog och ett avstamp. Detta är fullbordan av ett sista kapitel och begynnelsen på ett nytt avsnitt i Nas karriär och liv, och han har full kontroll över förloppet. Med vilja och vigör spränger Nas nu vallen och tar sig vidare in i nästa tidsrum.

Albumet är dels ett resultat av Nas omtumlande relation med ex-frun Kelis vars gröna bröllopsklänning syns på skivomslaget. Klänningen var nämligen det enda hon lämnade kvar i deras hem när de skildes åt. Delvis är albumet också resultatet av att Nas kommit till åren så pass att han nu kan begrunda sin egen livshistoria. Den snart 40-årige raplegendaren berättar återkommande om hur han har uthärdat livets svårigheter och nu står stark och stolt.

Nas har aldrig varit så personlig och samtidigt haft sådan attack. Vissa låtar är så förtroliga att man byter rysning mot rysning när spåren byter av varandra. Hans betraktande historieberättande känns igen och det gör även hans uppfostrande pekfinger. På Life Is Good har Nas avancerat sin roll som samhällslärare.

Rappen är lika sofistikerad som aggressiv. Nas flow är som en lätt boll som studsar omkring fritt inom beatets fyra ramar. Flowet är ledigt och känns improviserat när det mjukt dansar omkring med en nästan intuitiv känsla för musikens infattning. Albumet innehåller klubb-bangers i exempelvis The Don, medvetenhet i Worlds An Addiction, sociopolitik i Back When och det personliga i Bye Baby. Allt sammanfogat av ett sound som är rivigt och skakigt, mörkt och dramatiskt med inslag av soulmusik.