GAFFA | Recenserad av Jack Hildén
Lördag 2012-07-28 14:25
6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor
6 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Musik i ordets bästa definition. Och allt som tömmer definitionen på innehåll.

Det finns filmer jag sett så många gånger att jag kan mima med i replikerna. Jag vet vem som överlever i sista stund och vem som dör. En bra film lyckas ändå göra mig osäker precis innan upplösningen. Uppgiften är inte att övertyga oss om att historien är sann eller föränderlig. Vi söker oss till filmerna, böckerna, musiken, Ullevi, för att bli lurade. Jag vet på förhand att spelningen kommer vara fantastisk. Men jag kan inte förbereda mig på det, inte på vad som händer därinne. Fast jag minns.

Recensioner om Springsteen på Ullevi brukar inte luta sig så mycket på motiverad journalistik. Det handlar mest om Markus Larsson och Anders Nunstedts tappra försök att beskriva den kollektiva orgasmen. Den som söker kritisk granskning får leta förbi även denna text.

På pressläktaren sitter förresten både Nunstedt och Larsson. Idag har de delat ut fem eller fyra i betyg, det är jag säker på. När öppningslåten drar igång tar de bilder på varandra med telefonerna. Öppningslåten som är Promised Land. Följt av Prove It All Night. Fjärde låt är Something In The Night. Fanatikerna börjar förstå att detta redan rör sig mot en historisk kväll, en jag-var-där-kväll. Jag har kanske aldrig sett honom bättre. Tycker faktiskt han verkar lite förvånad, både han och Max Weinberg verkar uppriktigt överraskade av trycket. Vi som sett många konserter och liveklipp kan skilja på det som faktiskt är spontant och det som är inövat spontant. Bruce vill inte att den inledande masspsykosen ska gå förlorad, och impulserna för konserten mot sin första dip. Den inträffar förvånansvärt nog i samband med de nya låtarna från Wrecking Ball. De borde vara perfekta live och publiken har absorberat dem som bomull, men versionerna är lite baktunga och Springsteen envisas med att sjunga korthugget, nästan pratigt. Dessutom är bandet så stort att ljudet ibland blir lidande. Att få tio instrument att låta lika högt och samtidigt individuellt är en svårt ekvation.

Den här spelningen och turnén domineras istället av en spelglädje som faktiskt inte har någon motsvarighet i E Street Bands arkiv. Glädjen är nämligen sprungen ur dess motsats – sorgen. My City Of Ruins är den tematiska kärnan. Bandet presenteras och då blir det samtidigt konkret vilka som inte är med. Turnéns uppgift är att hålla saknaden vid liv.

Avslutningen är magisk. Storslagen. Det där vet alla redan, men för vissa spelar det ingen roll. Vid min sektion sitter Ledin, Sahlin, Wiehe och mer eller mindre igenkända ansikten. Det här är ingen kändisspaning. Men det är intressant, för den lilla klicken som fylls av ryggdunkande och stora solglasögon reser sig bara under Born To Run. Applåderar mättast. Dansar ibland, men bara ironiskt. Lägger ändå upp bilderna på Facebook. Recensionerna kommer fråga hur det ska kunna bli ännu bättre, eftersom han spelar idag också! Kanske kan till och med detta toppas! Då har redan poängen gått förlorad i mina ögon. Jag tänker att allt vi representerar är motsatsen till vad jag vill att musik ska handla om. Vi har bra platser men befinner oss längst bort av alla. Min främsta avsikt med att komma till Ullevi är att spendera en dag utan fundera över vad som händer imorgon. Och jag längtar till klungan längst fram. Där ingen dansar ironiskt. Där allt får vara på största allvar, trots att vi vet vad som kommer att hända. Det var därför jag började gilla honom. Jag vill inte vara Ledin eller Sahlin. Jag vill inte ens vara Springsteen. Jag vill bara kunna nudda något annat en stund.

Följ Bruce Springsteen & The E Street Band Tryck på hjärtat