GAFFA | Recenserad av Daniel Andersson
Måndag 2012-07-30 11:53
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Futuristisk hiphop från en annan värld.

Seattle-duon Shabazz Palaces elektroniska och experimentella hiphop hypnotiserar Röda Stens publik med sin blandning av regelbundna och oregelbundna beats; ena stunden försvinner åskådarna in en förförisk, taktfast och medryckande rytm, för att i nästa stund överraskas av ett rytmbyte utan egentlig rytm. Låter som en paradox, men en spelning med Shabazz Palaces är en upplevelse där traditionell hiphop vänds uppochner. Ljudbilden är mörk, texterna svårtydda och på scen liknar Ishmael Butler och Tendai 'Baba' Maraire två synkroniserade hiphopandroider. I god hiphop-anda improviseras dock samtliga beats på Röda Stens-minimala scen.

Spelningen inleds med orientaliska tongångar, som snabbt övergår i ett monotont beat, till vilket Maraire låter sina ord förvrängas genom ett futuristiskt ljudfilter. Ismael Butler låter dock texterna flöda likt Frank Ocean. Spelningens röda tråd utgörs av debutalbumet Black Up, uppmärksammades under 2011 för att vara Sub Pops först hiphop-release, och vars ljudbild låter som om framtiden redan anlänt. Under spelningen får jag en känsla av att bli bortförd av utomjordingar, vilket leder till att Shabazz Palaces musik borde kunna användas i ett ljudmässigt försök att kidnappa mänskligheten. I ett dovt sken från scenen, täckt i ett moln från rökmaskinerna, kan en intergalaktisk hiphop-akt med lätthet ta över publikens musiktrånande hjärnhalvor.

Det som talar emot en sådant övertagande är den glesa publiken, samt att ljudet lämnar en hel del att önska. Folktillströmningen går att skylla på den sena söndagskvällen, men det är synd att inte fler bevittnar denna omtumlande och begåvade hiphopakt från Seattle. En av årets hittills bästa spelningar.

Följ Shabazz Palaces Tryck på hjärtat

Shabazz Palaces: Lese Majesty
2014-07-28 (recension)