Recension / Live / Torsdag 2012-07-26 08:00

lördag 28 juli 2012

Recenserad av Fredrik Franzén
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Nederländsk electronica i Bergslagens skog.

Reimer Eising är från Groningen, Nederländerna och ser ut lite som Peter Forsberg. Därtill gör han under pseudonymen Kettel elektronisk musik i diverse olika falanger och former. Många fick upp ögonen för honom i och med 2004 års filmiskt svepande, djupt stämningsfulla album Volleyd Iron. Sedan dess har han dock långsamt rört sig bort från de ambienta trakterna, mot mer rytmiskt drivna uttryck och spretigare arrangemang.

När Kettel vid halvelvasnåret kliver upp på Norbergfestivalens utomhusscen Camp 303 är han fast besluten att skynda på denna utveckling. Det tar inte lång tid innan syntmattorna och det mjukt bubblande ljudet från 303:an piskas upp av smattrande breakbeats. Den främsta inspirationskällan stavas med all sannolikhet Aphex Twin, även om Kettel blundar för dennes karaktäristiskt diaboliska glimt i ögat. Han besitter inte heller, på gott och ont, dennes tekniska virtuositet.

Det senare yttrar sig främst genom att Kettel stirrar sig blind på sin laptop, samt genom att han vid ett par tillfällen drar i fel reglage och totalt dödar musiken. Men det där gör allvarligt talat inte så mycket. Det märks ju att han har roligt, och det är på sätt och vis befriande att se en artist skratta bort de små misstag han gör.

Värre är att Kettels musik kan vara aningens för söt och pastoral. Den saknar helt enkelt ovan nämnda, kontrasterande mörker. Vill man vara cynisk kan man rent av säga att den är lite ostig. Men det vill jag ju inte vara. Som sagt: Kettel trivs uppenbarligen på scen, han gör musiken han vill göra, och energin smittar av sig hos publiken. Dessutom skulle man ju kunna argumentera för att Norbergfestivalens generellt allvarstyngda artistfält utgör kontrast nog för just denna spelning.