GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Fredag 2012-08-10 11:19
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
2,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Way Out West-torsdagens andra artist sätter ribban oförskämt högt upp redan mitt på dagen.

En av de största skönheter som finns med denna årstid som för musikälskare är den enda som egentligen spelar roll, denna som kallas för festivalsommaren, är att om publiken tillåter och inte faller för det enkla och trångsynta så kommer den ständigt att hitta sätt att överraska oss på. Riktigt genomtänkta festivaler, där bokningarna väljs ut ur ett mycket bredare spektrum än vad den genomsnittliga festivalbesökaren är van vid, gör alltid att det som förefaller sig logiskt inte alltid stämmer överens med verkligheten, och mer ofta än sällan på ett betydligt mer positivt sätt än ett negativt. Och det finns få känslor på en festival, omringad av spända och lyckliga människor som vallfärdar fram och tillbaka från scen till scen under späckade festivaldagar, än den som går på knock och vänder lättvindigt på alla förväntningar och fördomar utan minsta tillstymmelse till ansträngning.

Band och artister som får plats längst upp, tidigare än tidigast, på schemat brukar ses som mindre bra, inte tillräckligt populära, eller på ett sätt eller annat rätt förbrukningsbara. Att imponera på en festivalpublik mitt på dagen är betydligt svårare än att göra det när mörkret krupit sig lite närmare, och förutsättningarna för en lyckad spelning är annorlunda från början till start. Att torsdagens kanske mest okända artist i Slottsskogen då ignorerar allt detta och slänger upp ribban någonstans högt över Azalea-scenen är inte bara en stor överraskning på pappret, utan även den perfekta starten på en festival som definitivt har väldigt stora förväntningar på sig.

Eventuella förutfattade meningar mot Nneka är väldigt enkla att avfärda som härstammande från okunnighet och lätt naivitet. Nigerianska artister är knappast sådana som dominerar svenska iTunes-bibliotek, och det händer tyvärr inte alltför ofta att orden "tysk" och "hiphop" används i samma mening och faktiskt innebär något annat än en urvattnad kopia på det sämre gardet amerikanska likasinnade ägnade sig åt på 90-talet. Nneka har lyckligtvis ingenting med sådant att göra alls, utan är en sorts förkroppsligad blandning av ohämmad roots och funkig hiphop, av soul sjungen på engelska och rappad på igbo, och även vice versa.

Hon drar sig inte ifrån att vända både sin sång, sin scenperson och musiken bandet spelar runt henne på en femöring och helt ändra riktning för att det är det enda naturliga, för både henne och de musiker hon har med sig på scen som alla bollar riff och melodier mellan sig på ett nästan barnsligt enkelt och förtjusande sätt. Det är lika mycket soul som det är pop, ofta på ett kanske förvånansvärt västerländskt betonat sätt, och det sneglar bakåt mot afrobeat och mot Motown, kryddat med enorma arenarockvärdiga gitarrsolon och smått fantastiska sångmelodier precist framförda av Nneka med slutna ögon, ett litet leende, och antingen upptagen med att dansa med till rytmerna eller försiktigt fingerplocka på sin gitarr, totalt i synk med bandet som guppar behagligt bredvid och bakom henne.

Visserligen skröt den duktigt oslipade men lovande Soul Is Heavy om att Nneka är begåvad långt över de gränser och den kunskap som den västerländska musikmedians kollektiva pod-medvetenhet agerar inom och besitter, men att hon skulle inleda årets Way Out West med att helt sonika leverera det som efteråt säkerligen kommer att antecknas som dess kanske mest fascinerande och underhållande spelning redan inom den första timmen räknade nog ingen med, förutom möjligen den helt strålande Nneka själv.

Följ Nneka Tryck på hjärtat

Följ Way Out West 2012 Tryck på hjärtat

Ikoner och avhopp