GAFFA | Recenserad av Josefin Bagge
Lördag 2012-08-11 15:28
2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor
2 stjärnor
3,50 stjärnor i snitt (efter 2 röster)

Lågmält, utdraget och fritt från den efterlängtade mäktigheten.

Wilco intar scenen så tyst och blygsamt att det knappt märks att de anlänt. Öppnar med Poor Places, lågmält och försiktigt så man känner för att lägga en hand bakom örat och luta sig lätt framåt i ett försök att över huvud taget kunna urskilja Jeff Tweedys kraftlösa stämma från det behärskade ljudflödet. Under ett mörkt hattbrätte grimaserar Tweedy fram odefinierbara ord, man förstår att han sjunger när man ser munnen röra sig på storbildskärmen men de gånger då det väl hörs tycks bero på ren slump, och hur nära han behöver komma mikrofonen verkar inte heller vara särskilt viktigt.

Wilco väntar länge med att ta för sig, och gör det då endast i mycket minutiösa doser. Det hinns med många långa gitarrpassager och solon som borde vara rent magiska, men det handlar egentligen mest någon minut här, någon vers där, och resten förblir så hutlöst tråkigt. Publikkontakten är närmast oexisterande, antalet gånger Tweedy tilltalar åhörarna går att räkna på ena handen, till och med om den saknade både tummen och lillfingret. Sliter man blicken från scenen och för en sekund stänger ögonen blir det extra tydligt att den musik som man ju vet har möjligheten att bli så mycket mer är nära en fullständig kollaps.

När det kommer till explosiva Art of Almost ger de sig in i ett tappert försök att återskapa den intrikata studioversionen till punkt och pricka, med varenda liten distad ton in i minsta detalj. Det är lite obekvämt, och den uppenbara strävan efter perfekt rekonstruktion är snarast generande. Om det är spelglädje jag bevittnar vill jag inte veta hur den slappa versionen låter. Eller så är det precis det som behövs, lite självdistans, lite slarv, ett avslappnande.

Wilco har alla medel och anledningar att bedöva hela Slottskogen med sin musik, men det här är långt ifrån mäktigt. Inte ens en popdänga som Dawned On Me lyckas inspirera till någon form av optimism. När man gäspat sig igenom speltiden uppstår först en gnagande besvikelse, men det tar inte lång tid innan den intryckslösa upplevelsen är som bortglömd. Det finns ju så mycket annat, så mycket roligare, man kan påtvinga sig själv med.

Följ Wilco Tryck på hjärtat

Wilco till Way Out West
2012-02-27 (nyhet)