GAFFA | Recenserad av Daniel Magnusson
Lördag 2012-08-11 11:31
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
3,00 stjärnor i snitt (efter 3 röster)

En hitkavalkad med bitter bismak.

Blur har på egen hand väckt liv i stompig fyrtakt, gett fingret åt grungen från väst, skrivit en allt annat än smickrande låt om Suedes Brett Anderson, gått vinnande ur britpopbataljen mot Oasis, gjort märkliga men spännande experimentella utsvävningar, varit ett The Kinks för 90-talet och på senare tid producerat två nya låtar. Tro fan att en konsert med bandet 2012 blir en splittrad historia. Men blir en spelning per automatik bra bara för att man har en enorm gottepåse av hits? Svar: nej, inte om man förvaltar det fel.

Blur står inte på Flamingoscenen för att promota en ny skiva, de står inte där för att beta av ett klassikeralbum från 90-nånting. Nyss nämnda syften till spelningar förtjänar att överleva, då man har ett tydligt tema att gå efter. När Blur visar upp sig på Way Out West är det så gott som helt i regi av en splittrad nostalgi. Kanske kul för gemene festivalbesökare som känner sig nöjd med att Song 2 kommer relativt tidigt så hen kan röra sig mot stadens klubbar. Men vill man se och höra en fungerande helhet och genomförbar idé till spelning får man leta på annat håll. Den här spelningen är som att se någon spotta fuktig lössnus på ett fönster; Blur är all over the place.

Damon Albarn reflekterar över benämningen b-sida när Young & Lovely förs på tal. "That sounds very out of fashion" säger han, och sätter ett fuktigt finger rakt på kvällens konsert. Också ljudet för kvällen känns föråldrat, det sprakar via någons mick. Kan det vara Coxons? Inget som bandet kan beskyllas för, men det sätter sordin på stämningen. Faktum är att cirka en och en halv timme in på spelningen har en stor klick lämnat Slottsskogen.

Men Blurs ansikte utåt, Damon Albarn, håller vid ett gott humör och bekantar sig med publiken på nära håll i ett skede och tar avstånd när det ska visas upp självständig experimentlusta. Det är svårt att låta bli att undra hur den här herren, som har gått från projekt till projekt, vissa mer lyckade än andra, förhåller sig till att frossa i det som varit. Det syns visserligen tydligt att hela gruppen tar sats när den nya låten The Puritan går igång. Basdöden tar kanske över ljudbilden, men det gör inte så mycket när det som i slutändan hörs är ett pånyttfött Blur. Synd att det inte finns så mycket mer med färskhetsintyg att ta sig an.

Man kan inte ta ifrån Blur nyfikenheten och uppkäftigheten, som genom åren har resulterat i en rad odödliga spår, men den här kvällen ser vi ett Blur-coverband, en jukebox som levererar och man tuggar, sväljer och går vidare.

Följ Blur Tryck på hjärtat

Hajpad duo till Way Out West
2013-02-14 (nyhet)