GAFFA | Recenserad av Daniel Magnusson
Lördag 2012-08-11 11:39
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
4,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

En stark karaktär går sin egen väg. Ane går rakt in i våra hjärtan.

Mycket har hänt efter att Ane Brun visade upp sig i ett solstekt Borlänge för drygt två år sedan. Hon har gått vidare. Det handlar dock inte om att hon har "hittat sig själv", än mindre att det var dags för förnyelse för att fånga in en hippare målgrupp. Det här var bara ett nästa steg, när en sedan länge tillbaka inkörd mall kom att bli för tajt för en äkta konstnär. Men i det förgångna finns absolut inget att ångra.

Vad många missar med Ane Brun 2.0 är att den första versionen var ett av nordens, kanske rent av världens, starkaste singer-songwriter-kort. En kung med lika mycket värde som exempelvis den till henne tidigare arbetspartnern Ron Sexsmith. Det är lätt att glömma att Ane Brun hade något speciellt redan innan It All Starts With One, men en unik röst är en unik röst hur man än väljer att paketera och presentera den. Därför kan Ane Brun med några enkla steg ta sig mellan nytt och gammalt utan att något bryter av eller skär sig med resten av materialet.

Den här spelningen bär på å så många sköna detaljer, så många gåshudframkallande passager. Vi kan prata om den tydliga dramaturgin, om huvudrollsinnehavarnas utstyrsel som hämtad från en annan tid – klädesplagg, scendekor och färger som gör Instagrameffekter totalt meningslösa. Vi kan tala oss hesa om Ane Bruns självsäkra framtoning, hur hon fullkomligt äger scenen och varje person som står framför den. Att vi med jämna mellanrum, och särskilt under José González gästinhopp, får till oss musik på gränsen till hypnotiserande. Men mest av allt fastnar man i samklangen mellan Ane Brun, Linnea Olsson och Jennie Abrahamson, en treenighet vars fantasirika stämsång är något utöver det vanliga.

Följ Ane Brun Tryck på hjärtat

Ane Brun släpper nytt album
2014-10-13 (nyhet)