Recension / Live / Lördag 2012-08-11 11:46

fredag 10 augusti 2012

Recenserad av Daniel Magnusson
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
4,33 stjärnor i snitt (efter 3 röster)

Trygga stämmor förenar hela Slottsskogen.

Sett till historien söker man i ekonomiskt osäkra tider sig tillbaka för att finna trygghet. Därför ser vi återigen ett uppsving för kostymdramer på bioduken och i den numera platta dumburken. Kanske finner vi även där svaret på varför Mumford & Sons, Fleet Foxes och First Aid Kits innerliga gröna vågen-pop på kort tid har fått ett så enormt genomslag. Kanske beror det även på att musiken bär på en gedigen kvalitet. Antagligen är kombinatinen det vinnande konceptet.

När First Aid Kit påbörjar sin konsert står festivalens hittills största publik med uppspärrade ögon och öron. Det är en mäktig syn och så direkt slående, att något så enkelt och beprövat sätter så många känslor i brand. Systrarna Söderberg behöver egentligen inte göra så mycket mer än bara vara. Efter en halvtimme av ljuv folkpop blir det nästan provocerande tydligt hur klippt och skuret detta är för Slottsskogens grönområde. Man blir en del av ett lallande gäng, slukas upp av trolska toner sedan tidigare ältade om och om igen av dåtidens naturromantiker, men som numera i Johannas och Klaras flinka fingrar går in på sitt tionde liv.

2008 kom en fyra låtar lång episk sak, kallad Drunken Trees. Redan då insåg man att duon bakom First Aid Kit var ett med den amerikanska folkmusikens rötter. I augusti samma år kom emellertid det definitiva genomslaget. Detta genom en video där duon framför Fleet Foxes Tiger Mountain Peasant Song. Videon spelades in efter att systrarna blivit helt betuttade av Seattle-rockarnas spelning på Way Out West. Och nu, fyra år senare, är det så dags att knyta ihop säcken. Även om låten har stor betydelse för First Aid Kit har den sällan framförts live. Men när den varsamt sätts igång blir den i övrigt småsurrande publiken knäpptyst. Det här har folk väntat på och det märks och det är några minuter som stannar kvar i hjärtat; som en tröst när utförsäkringar och ovisshet återigen tar över våra vardagar. "Det är så fint att vi har samlats här allihop, vi tillsammans", säger Klara och ett stort publikhav ger en nick och ett leende tillbaka.

Följ First Aid Kit Tryck på hjärtat

Följ Way Out West 2012 Tryck på hjärtat

Ikoner och avhopp