GAFFA | Recenserad av Josefin Bagge
Lördag 2012-08-11 12:27
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
4,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Tidlös popbriljans överlever den tunga schemakrocken med självklarhet och värmer genom kvällskylan.

Tio minuter tidigare har tonerna av Bon Ivers Perth spridit sig över nedjerna, tätt följt av tusentals flickskrik. Ett par hundra meter bort från Justin Vernons falsett och storslagna publikkörer erbjuder Best Coast ett någorlunda punkigare alternativ till hur man kan välja att spendera den kommande timmen. I Linnétältet tar det som numera räknas som kvartett till scenen och kastar sig snabbt ner i When The Sun Don't Shine och en sommarljum nostalgi fyller bröstkorgen. Bethany Cosentinos röst går som en ilande, kristallisk tyfon genom kvällskylan och de enkla popmelodierna känns plötsligt som de mest komplexa och storartade. Det är tidlös popbriljans, och det är så förbannat jäkla fint.

Även spåren från senaste skivan The Only Place, som  i många anseenden var något av ett nedköp efter hyllade debutalbumet, får ett nytt ljus i det här formatet. Cosentino annonserar halvvägs genom spelningen "a couple of slow ones", och man reagerar genast med rynka på näsan. "A couple of slow ones" på festival brukar vara recept på sövande förödelse. Men inte när det är Best Coast som bjuder upp till tryckare. Visserligen räcker det väldigt väl med speltid på under en timme, de har inte direkt gjort sig kända på stor variation i melodistruktur.

Frontfiguren Cosentino, som nu är bandets enda kvinnliga medlem, får för övrigt gitarr och klänning att se så oerhört rätt ut. Så självklart. Varför har inte alla gitarr och klänning? Världen hade mycket säkert varit en trevligare plats att leva på om vi bara uppmuntrade till mer gitarr och klänning. Det är omöjligt att inte bli bedårad av Cosentinos utstrålning. Med den som förgrund kan det bara bli fantastiskt. Och det blir det.

Följ Way Out West 2012 Tryck på hjärtat

Ikoner och avhopp
2012-08-13 (nyhet)