GAFFA | Recenserad av Josefin Bagge
Lördag 2012-08-11 15:10
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
4,50 stjärnor i snitt (efter 2 röster)

Lika mycket konsert som politiskt brandtal och ständigt engagerande.

Billy Bragg referar vid något tillfälle till sig själv som vår "uncle Bill", det känns bara helt rätt. Ingen vidare ansträngning i garderobsdepartementet och vad man nog får kalla en rätt välmående skäggstubb, och uppbackad av inte mindre än tre koppar te, det är vår helsköna uncle Bill det. Med sig på scen har han bara gitarren och sin egen kraftiga stämma. Det känns lite otippat att man placerat honom på största scenen, men det är ändå en hygglig folkskara hans namn lyckats samla. Han introducerar sig som den första på spelschemat som inte låter som King Crimson och ber därmed festivalpubliken "prepare to be disappointed", men det är inget han behöver oroa sig över. Ingen lämnas besviken, så länge man är medveten om vad man har att vänta sig av den kommande timmen.

Det är inte helt lätt att recensera Bragg, speciellt när han är på ett så rappt humör som idag. Det slutar gärna med att man utvärderar mellansnack. Speltiden består som förväntat av lika delar konsert och politiskt motivationstal, med en riklig portion humor. Bragg lyckas mellan låtarna täcka allt från afrikaskulder och klassklyftan i Storbritannien till nättroll och vår egna cynicism som han anser vara värre än kapitalismen själv, och får till och med in en liten elak nickning åt Morrissey som han tidigare i veckan kritiserade. Och naturligtvis har protestlystenheten en stor plats även i musiken, till exempel får Waiting For The Great Leap Forwards en del nya aktuella politiska textrader, som passar väl in bland klassiker som "revolution is only a t-shirt away".

Det visar sig snabbt att Bragg visst kan hålla hov från den stora scenen, utan påkostade ljusshower eller maffigt storband. Han visar inga som helst tecken på att tappa stinget, sången är lika klar nu som för tjugo år sedan och han har ännu förmågan att inspirera. Inte en sekund är oengagerande, man skrattar och instämmer och applåderar och kanske till och med knyter en näve mot skyn när det blir som mest intensivt. Och musiken då? Jo, den är helt utomordentlig den med. I sin enkelhet och avskalade design gör han folk- och protestsånger med en beveklig kraft. Och det blir också ett par allsångstillfällen, bäst och avslutningsvis i A New England. Bragg sätter ett leende på läpparna och hopp i hjärtat, och där lär de stanna ett rätt bra tag.

Följ Way Out West 2012 Tryck på hjärtat

Ikoner och avhopp
2012-08-13 (nyhet)