GAFFA | Recenserad av Daniel Magnusson
Lördag 2012-08-11 14:29
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
6,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Väcker upp med avväpnande och chosefri trubadur-pop.

Way Out West är Sveriges hipstertätaste musikfestival, det kan vi slå fast. Bostonbördige Jonathan Richman packade väskan och reste till grannstaden New York för att hänga med den totalrätta rockeliten. Han blev snabbt tillrättavisad: vi måste få dig mer bohemisk. Och Jonathan Richman föll för den redan inkörda banan, nu skulle här levereras Velvet Underground-pop inspirerad av dekadenta nätter och drömmande dagar. Poserandet var mer än halva grejen. Jonathan Richman ledsnade dock snabbt. Denna ytliga, cyniska bit av rockkarusellen var inget för honom. Han hittade en ny väg och bröt upp totalt med sitt förflutna och Jonathan komikern ironikern romantikern Richman var född. Hånad av etablissemanget men med en så mycket längre musikalisk karriär som följd istället för att säga tack och god natt vid cirka 27 års ålder.

Nu står den här helylle killen, med sommarens vackraste smil, och ler ikapp med en publik som växer allt eftersom. Som första spelning för dagen är denna helt rätt. Folk är bakis och försöker ta sig samman efter gårdagens dimmiga natt och morgonens pannpulserande uppvaknande. Och det blir i sedvanlig ordning ett kärleksfullt möte. Putslustigheten, glimten i ögat, allt är med. Till en början är munnen i båtform, efter ett tag allt mer ansträngd. Ungefär som ett OS i långvarigt smil.

Avväpnande säger någon, kanske det. Huvudsaken är att gammal är äldst och kan Jonathan Richman – med sin evige vapendragare Tommy Larkins vid trummorna – få en och annan wow-besökare att så sakteliga föra ut den där pinnen ur sin rumpa har han återigen lyckats med sin bedrift.

Runt 14 känns stämningen kring Slottsskogen några grader mer avslappnad och Richman kan titulera sig som segrare.

Följ Jonathan Richman Tryck på hjärtat

Följ Way Out West 2012 Tryck på hjärtat