GAFFA | Recenserad av Daniel Magnusson
Söndag 2012-08-12 12:00
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
4,20 stjärnor i snitt (efter 5 röster)

När given dans fick lämna plats för utdragen 3d-show.

Den senare tidens houseboom har åter fört med sig diskussionen om definitionen livemusik. Vad är livemusik och vad spelar det för roll? När housefestivalen Summerburst får mycket yta i Svts tablå och medelsvensson får till sig trenden blir det än mer tydligt att frågan fortfarande är en fet nöt långt ifrån att bli knäckt. Hur kul är det att se på en snubbe (oftast en snubbe) vrida på lite rattar och spela upp förprogrammerat ljud? Å andra sidan hur kul är det att se på en Damon Albarn helt klädd i jeanstyg hoppa fram och tillbaka. Fram och tillbaka.

Frågan om vad som är livemusik och vad som inte är livemusik känns numera ganska daterad. Vi har gått igenom den här biten så många gånger tidigare och blivit mindre kloka för varje gång. För några år sedan, visserligen i den något incestuösa indiepop-delen av Sverige, skapade The Tough Alliance rubriker när de tacklade livebiten med att spela upp musiken playback, samtidigt som duon gick bärsärkagång med ett baseballträ. Men vi kan gå mycket längre tillbaka. 1979 uppmärksammar Rapport det de kallar "discodöden". När disco-dj:n tog över landet fanns det inte längre någon plats för det mest folkkära vi då hade. "Varje månad självdör minst ett dansband", sas det då. Allt är den förinspelade musikens fel.

I början av 80-talet bestämmer sig Kraftwerk för att ta med sig stora delar av sin studio ut på turné. I samma veva tar de sig an rollerna som robotar, karaktärer mer maskiner än människor. Folket tittade häpnadsväckande på och många var de som inte förstod. Livemusik var det ju inte. Mer en visuell installation i så fall. Kanske skedde misstaget redan då att publik och journalister buntade ihop Kraftwerks shower med det allmänna scenutbudet.

För Kraftwerks del har inte så mycket hänt sedan dess. Det finns fortfarande ett tydligt tänk att vara "musikarbetare", nu kanske mer anonyma än någonsin, trots att det fortfarande står fyra levande varelser framför en stor skärm som, i tidens tecken, pixlar ut 3d-effekter. Att anamma 3d är ju också något som passar gruppen som handen i handsken. Hela idén med pappersglasögon är så retrofuturistisk att det nästan blir ploj. Likaså är estetiken som hämtat från Dire Straits Money For Nothing-video. En Volkswagen glider på Autobahn. Det är kallt och hårda kanter, förutom på bubblan då.

Men som min granne i publiken påpekar: allt låter ju precis som på skiva. Och trots att man måste respektera dessa herrars envisa korståg under den elektroniska musikens flagg är det svårt att tycka varken bu eller bä om denna installation, happening, företeelse eller ska vi rent av kalla det spelning? Skärmen skriver ut områden som har drabbats av kärnkraftskatastrofer. Slagordet "stop radioactivity" är ganska tydlig. Trots det faller allt framför oss i en allmängiltig suck. Tre av sex är i det här fallet inte ett betyg. Mer ett: "jaha, det här kan ju vara gött om man gillar det. Och det har ju sina stunder här och där". Men det rycker inte tag. Allt är givetvis så minutiöst korrekt att ordet slump inte finns i Kraftwerks vokabulär.

Min för övrigt proggskäggige musikvetenskaplärare fascinerades av Kraftwerk en gång i tiden. Hur något så stelt kan locka till så mycket dans. Just den delen faller för kvällen bort när folk mest är här för 3d-showen. Dansen bistår resten av dagens utbud med så det räcker och blir över. Och med den bakgrund som dessa tyskar kommer ifrån, med sin musik som har lagt de första brickorna för kraut, techno, hiphop och så vidare kan en allmängiltighet vara precis den rätta känslan. Nu är det nästa generations tur att visa vägen.

Följ Kraftwerk Tryck på hjärtat

Kraftwerk: Cirkus, Stockholm
2014-01-22 (recension)