GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Söndag 2012-08-12 15:55
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
5,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Ett stort framtidsnamn inom hiphop gör sin publik nöjd och belåten.

Det går säkerligen att statistiskt bevisa att bland de som räknas bland en av de artister som de senaste åren lyckats spela framför flest människor utan att ha sålt en enda skiva så återfinns Rakim Mayers från Harlem. Som grundare av kollektivet A$AP Mob som 19-åring i 2007, och mixtapedebutant i 2011 som 23-åring, har den unge mannen som kallar sig för A$AP Rocky hittills inte haft en fysisk produkt att sälja, utan skrivit hela sin pågående succéhistoria med en penna skapad av mixtapeframgångar, och gett den djup genom att spela så helhjärtat som han bara kan när han fått chansen att stå på scen.

Han verkar på något sätt både genuint konsternerad och väldigt medveten, när han sakta vandrar ut på scen till en av sina egna låtar med mikrofonen i hand och handen uppe i luften utan att yttra ett endaste ord, om hur många fans han har här i Sverige och hur många av de som tagit sig till Way Out West för hans första spelning på svensk mark. Det är ett enda stort jubel som möter honom på Linné-scenen där publiken väntat spänt att spelningen ska börja, och det är närmare fullt när han i det högsommarvarma tältet när han drar igång, med sin skamligt slarviga DJ bakom sig och sin hypeman några meter bort. Och han växer in i spelningen för varje skrik han hör från de tusentals som han har som sällskap här, blir lite vassare i verserna, lite livligare i danserna, får ett större leende på läpparna.

Det är inte ur intet som A$AP Rocky bokas till Sveriges bästa och en av Europas mest omtyckta festivaler, eller att han så ofta nämns i celebra sammanhang. Han är en mycket duktig rappare med väldigt mycket potential, oerhört mycket mer att hämta och med en väldig lust att visa upp och bevisa sitt värde. LiveLoveA$AP har en hel del mycket intressanta stycken, som också är mycket bra live, men också en mängd slentrianspår som inte urskiljer A$AP Rocky överhuvudtaget från fållan. Det är i låtar som "Goldie", vars första vers sjungs helt acapella med publiken, som den där framtiden hiphop-dominanten som syns i honom verkligen kommer fram. Det märker publiken, det märker kritikerna, och det verkar även A$AP Rocky själv vara väldigt tillfreds med. Om han följer på spåret Hit-Boy så mästerligt upplyst åt honom återstår att se.

Följ ASAP Rocky Tryck på hjärtat

Hultsfred fyller på
2013-04-04 (nyhet)