Recenserad av Josefin Bagge
2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor
2 stjärnor
5,00 stjärnor i snitt (efter 3 röster)
  WiMP    Spotify

Tung, klassisk rock'n'roll som sakta dör ut efter en stark inledning.

När man pratar om Rival Sons dröjer det aldrig länge innan någon namedroppar Led Zeppelin och ett helt rum pustar ut i tanken "skönt att jag slapp säga det". Men referensen är oundviklig. De är ett av de där banden, som är mer bootcutjeans och imponerande hårsvall än 70-talet självt. Med jämna mellanrum dyker fenomenet upp, påminner om svunna tider, och dör långsamt bort igen. För vem fan orkar med det i längre än ett par minuter?

Head Down öppnar starkt som en spark i örat. Här spelar det ingen roll vilken läggning eller preferens man har, det finns alltid plats i skivhyllan för ett stycke tung, klassisk rock'n'roll som får en vilja bära pilotbrillor och odla polisong. På många vis känns albumet som hela genrens median – inga oväntade utstickare åt något håll, bara hett, stilrent och helt enligt modellen. Men så fort de saktar ner efter inledningen dör partyt igen. Som sagt, det är bara kul den första kvarten. Sen är det svårt att ha överseende med den enorma töntfaktorn.

Följ Rival Sons Tryck på hjärtat

Rival Sons: Trädgår'n, Göteborg
2012-10-22 (recension)
Rival Sons till Sverige
2012-08-02 (nyhet)
2 kommentarer. Vad har du att säga?
0
Det första intrycket av recensionen är en blandning av, för mycket attitydsnack och en slags bitter övertygelse,som mynnar ut att den enda referensen som man återger för att känna igen musiken är Led Zeppelin.Total stereotyptyckande utan särskilt mycket eftertanke.ingen genomgång av låtarna,utan en tillsynes snabbt ihopskriven recension som baseras på attityd och inget speciellt musikkunnande.Jag Undrar hur mycket recensenten har lyssnat på Led Zeppelin och Rival Sons.Varför måste alla nya proffstyckare inom musiken KONSTANT nästan uteslutande tala om igenkänningsfaktorer från tidigare band,vill man inte att musiken ska föras framåt?Undra varför ca 85% av tidigare recensioner ute i europa ger Rival Sons kommande skiva goda/mycket goda betyg?

0
Mr Rock n roll slog huvudet på spiken. Dessutom ryms mer än klassisk rock n roll på det här albumet. Har man lite koll upptäcker man det. Och Zep-referensen känns aningen forcerad. Man behöver inta gilla bandet eller plattan, men man bör ha grundläggande kunskaper i musikhistoria för att uttala sig som recensenten gör. Vem som helst får tydligen skriva recensioner för Gaffa. Tack för ingenting.