Recension / 2 x CD

Recenserad av Mathias Skeppstedt
6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor
6 stjärnor
4,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)
  WiMP

En hypnotisk överkörning som krossar allt motstånd.

Michael Gira och Swans har aldrig hållit på med publikfrieri, de går helt och hållet sina egna vägar och när de släpper en uppföljare till 2010 års comeback-platta gör de det inte lätt för sig. The Seer är en dubbel-cd med tio låtar som klockar in på två timmar. Man får känslan av att bandet har låtit låtarna få gå dit de vill, behöver en låt vara 32 minuter lång så är den 32 minuter lång (The Seer), behöver en låt ha ett nio minuter långt ambient intro så får det bli så (Piece Of The Sky).

Det verkar handla väldigt mycket om hypnos och musikaliska extaser. Man manglar på med ett ackord i evighet tills man är totalt hypnotiserad och överkörd, det låter krävande och det är krävande men belöningen är enorm. Vi får en egensinnig och helt unik musikalisk resa fylld av gästartister; Alan och Mimi från Low hjälper till att sjunga, Karen O (Yeah Yeah Yeahs) får en egen låt, Jarboe från gamla Swans körar, Ben Frost gör eld, Grasshopper (Mercury Rev) spelar bland annat mandolin och Bill Rieflin (R.E.M., Ministry) på piano och synthar.

Mother Of The World klubbar sönder allt motstånd med två ackord tills lyssnaren inte vet ut eller in, Song For A Warrior är en känslig ballad med Karen O på sång som lättar upp och andas mellan pansarattackerna och The Apostate, eller Lady Gaga Song som den kallades på förra turnén, är så mycket olika saker under sina 23 minuter att det är svårt att säga vad det låter som.

The Seer är en fullpackad, klaustrofobisk, manglande och suggestiv best till skiva som ännu en gång bevisar Swans storhet och en gång för alla cementerar att bandet aldrig kommer att spelas på radion.

Följ Swans Tryck på hjärtat

Swans: To Be Kind
2014-05-12 (recension)