GAFFA | Recenserad av Andreas Fällman
Lördag 2012-08-25 14:24
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Disco i dekadensens tecken.

Brüno? Förlåt, det är dålig smak att ens tänka i de banorna men likväl är det den första tanken som slår mig när Patrick Wolf intar Stora scenen på fredagskvällen. På huvudet bär han nämligen en omöjlig klarvit peruk och kring den en lagerkrans i mässing. Tanken är nog att efterlikna någon dekadent kejsargestalt – Caligula kanske – men resultatet blir Brüno. Med lagerkrans. Förlåt Patrick.

Bortsett från det och att när han väl tar av sig peruken istället insisterar på att vifta en trasa framför ansiktet resten av spelningen, så finns det inte mycket att klaga på. Wolf är på "discohumör" och disco levereras. Resten av bandet verkar fastspikade på sina positioner, medan Wolf excentriskt viftar omkring på scenen och ingen gest verkar för storslagen. Välrepeterat förvisso men en karismatisk frontman behöver sina rutiner för fullt genomslag hos publiken. Bandmedlemmarna flackar inte heller med blicken det minsta när Wolf bestämmer sig för en utflykt i publikhavet och utför ett fumligt dansnummer med en kille som nog blev hög på adrenalin för resten av kvällen. Väl uppe på scen igen fliker britten in att: "I wouldn't be suprised if I were to be accused of sexual harassment after this. Well then, I'll see you in court".

Det finns något välsmakande dekadent i den kitsch som Wolf sköljer över sin publik men stämningen blir ändå inte rätt. Det är för kallt och fuktigt. Och kvällsljuset för … ljust. Vilket ju inte är någons fel. Fast nog hade upplevelsen varit lite bättre om omständigheterna varit mer optimala. Vilket i sin tur inte berör Wolf nämnvärt, då detta är hans sista framträdande under sin pågående turné och att det troligen lika gärna kunnat hagla eldklot utan att han gjort någonting annorlunda.

Följ Patrick Wolf Tryck på hjärtat

Akustiskt med Patrick Wolf
2012-11-12 (nyhet)