GAFFA | Recenserad av Andreas Fällman
Söndag 2012-08-26 22:05
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Den tursamme gatumusikanten.

Att ställa en ensam irländare på Popagandas stora scen är minimalism förkroppsligat. Något som blir särskilt påfallande när dennes enda instrument är en akustisk gitarr som sett bättre dagar och ett piano vars tid i rampljuset begränsas till en låt. Det känns nästan en gnutta mobbat. Troligen vill nog inte Damien Rice hade det på något annat sätt heller. För de tomma ytorna är en perfekt inramning av hans texter om hjärta och smärta.

Värt att betänka är det faktum att karln senast släppte en skiva för sex år sedan, vilken i sin tur var uppföljaren på hans debut O som släpptes 2002. Alltså två skivor på tio år och som kan summeras till ett sammanlagt livematerial på ungefär 21 låtar, plus minus 2-3 låtar beroende om man räknar med hans b-sidor. Och såklart har vi ju den obligatoriska coverversionen av Leonard Cohens Hallelujah om vi ska dra ut ytterligare på hans repertoar. Inte för att vara den som är den, men Rice är verkligen inte produktiv. Vilket är lite besynnerligt när hans musik i ärlighetens namn är rätt generisk singer-songwriter som idag är så allmän att det blivit svårt att skilja artisterna åt.

Oavsett hur man känner inför Rices blygsamma albumproduktion är nerven i hans röst på 9 Crimes osviklig. Egentligen är nerven på hans röst osviklig konserten igenom, även när han ylar på och ett flertal vener i hans panna verkar på bristningsgränsen. Och när han klämmer i som mest, lockar till allsång och stänger av förstärkaren till sin gitarr för en intimare variant av Cannonball, förefaller han inte vara mer än en charmig gatumusikant som haft en gnutta mer tur än andra.

Följ Damien Rice Tryck på hjärtat