Bat For Lashes
The Haunted Man

Bat For Lashes: The Haunted Man

CD / EMI/Parlophone
Utgivning D. 2012.10.15
Josefin Bagge

När omslaget till Bat For Lashes tredje fullängdare avslöjades i somras utbröt den största kollektiva höjningen av ögonbryn sen Kevin Rowland lyfte kjolen på My Beauty. Medan hälften av kommentarerna till det kompromisslösa fotografiet lyfte fram sexismen i vårt trollinfekterade cybersamhälle diskuterade den andra hälften vad omslaget betyder för konsten och innehållet, och ingenstans verkade någon förstå meningen med denna plötsliga nakenhet. Det hela blir mycket klart så fort man vågar lyssna. Det är ingen vanlig företeelse, men i fallet med The Haunted Man lever faktiskt musiken och bilden i symbios. De är båda varandras förklaring.

För det här är Khan i sin allra baraste, starkaste skepnad. Hon behöver inte längre gömma sig under sina fladdermusögonfransar, här handlar det inte bara om karaktär. I slutändan är det rösten, texterna – låtskrivaren, kvinnan – som bär namnet och framgången. Khan har med flertalet exempel överträffat allt hon tidigare hyllats för. Vi ser en ljusare sida i självsäkerheten, och även en tyngd som gör det hela mer behagligt svårsmält. Årtiondets pianoballad Laura och drömlika Marilyn, för att inte tala om elektropopflörten Rest Your Head, är rent terapeutiska.

The Haunted Man är Khans mest självbiografiska verk, men också det med tydligast influenser. I takt med att hon lämnar ursprunget börjar musiken mer likna föregångare som Kate Bush och Björk vilket inte är helt utan nackdelar. Skivan hemsöks likaledes av ett par lågvattenmärken, som tyvärr tar ner den från toppbetygen.