GAFFA | Recenserad av Magnus Sjöberg
Lördag 2012-09-01 11:57
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Inspirerat och vitalt utan att bli riktigt magiskt.

Det känns som att det inte kan bli annat än högklassigt den här kvällen. Leonard Cohen, med den säregna rösten, som med åren bara blivit mer stringent och ren. Hans låtar, hans skatt av sånger, som ska fylla knappt tre och en halv timmes fredagskväll. Hans scenrutin genom åren, de senaste av dem väldigt ofta på turnerande fot, hans vilja och ödmjukhet inför sina lyssnare, att ge dem det de förtjänar, en inspirerad, förtrollande konsert.

Och inledningen lovar inget annat: Dance Me To The End Of Love, The Future, Bird On A Wire. Favoriter, längtade sånger. Framförda av en Leonard Cohen som verkar mer vital än någonsin: han joggar in på scenen, han står lika ofta på knä, som vädjande fram lyriken, rösten, med ett omfång som knappast anats. Framförda med pondus och känsla av ett band med oerhört skickliga musiker, som dessutom ofta genom hela kvällen får stå i rampljuset med rätta; kärleksfullt presenterade av sångledaren själv med avtagen hatt och bugandes inför deras värv.

Det är väldigt vackert, det är väldigt bra, men det känns efter ett tag som att det aldrig lyfter bortom den inledande storheten; det låter mer inspirerad rutin än musikalisk magi, den man hela tiden hoppas ska komma och förlösa kvällen till att bli så där stor och innerligt vacker. Det tar egentligen ända tills i början av det andra setet innan det börjar bränna till. Efter en lite trevande inledning av The Gypsy's Wife faller allt på plats, och magin börjar anas, och kommer sakta närmare; The Partisan, I'm Your Man. Och kulminerar lite när The Webb Sisters tar hand om sången i en av de sista verserna i Take This Waltz och ger den en gnistrande sensuell touch.

Det finns ett par sådana ögonblick, men inte så många så att hela kvällen blir magisk. Trots att publik och artist smälter samman lite grann när han på bästa sätt visar hur originalet ska låta i Hallelujah. När tiden stannar och uppgår i sig själv i Famous Blue Raincoat. Han slutar med att tacka publiken för både kvällen och för att de alltid väl mottagit hans låtar genom åren. Det kändes lite som ett bokslut. Och någonstans där brände det till i hjärtat på allvar.

Följ Leonard Cohen Tryck på hjärtat

Leonard Cohen: Popular Problems
2014-09-22 (recension)