GAFFA | Recenserad av Jonathan Bengtsson
Söndag 2012-09-02 21:38
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Förskjuter tid och rum.

Det är sjukt, sjukt ibland.

Hur musik vid vissa tillfällen har förmågan att totalt förvrida verkligheten. Att obönhörligt föra dig någon helt annanstans än där du befinner dig. Eller för den delen göra dig totalt närvarande – i stunden – på ett nästan sublimt sätt.

Mina förväntningar gällande trion Blonde Redhead var lågt ställda. Lågt ställda av den anledning att jag helt enkelt aldrig hade lyssnat på dem. Och så här retrospektivt ter sig min livslånga ignorans idiotisk. För lördagens näst sista band levererar en lika fantastisk som intensiv konsert. Från första till sista ton går ett mantra i mitt huvud, ett mantra som lyder; "Vart har ni varit hela mitt liv?"

Ljudväggen som på rent självmordsmaner kastar sig ut över publiken är oerhört komprimerad, det känns i varenda del av min kropp. Vi ges lika delar brutalt konfrontativa gitar-riff och hypnotiska synthslingor, och över allt svävar sångerskan Kazu Makinos falsetto likt en osalig (men extremt musikalisk) ande som sjunger om ond bråd död. Även slagverken signerade Simone Pace är så intensiva, så inlevelserika att jag – helt ärligt – enbart hade kunnat lyssna på dem i en och en halv timme.

Bandet rycker oss hänsynslöst med ner i alternativrockens mörkare domäner, där shoegaze och noise-rock parar sig, och elektroniska undertoner hela tiden genomströmmar musiken. Men att sätta en etikett på Blonde Redhead är nästan att förminska dem. Allt som bör konstateras är att spelningen – från början, till slut – håller en fascinerande hög nivå, och det tillfälle då allt helt faller på plats, då jag förpassas till ett parallellt universum, är vid 23.

Viss musik verkar som en oerhört effektiv eskapism, och Blonde Redhead fick mig för en stund att nästintill glömma vem jag är.

Följ Blonde Redhead Tryck på hjärtat

Blonde Redhead: Barragán