Recension / Live / Måndag 2012-09-03 08:40

söndag 2 september 2012

Recenserad av Mathias Skeppstedt
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Ett band i toppform tröttnar på Stockholmspubliken.

När The Fall äntligen kommer till Stockholm är det utan Elena och hennes keyboard. Med tanke på hur stor plats den har tagit på de senaste årens skivor blir det en riktigt spännande och vass konsert. Bandet är ruskigt tajt, och det kanske inte är så konstigt då det är en av de mest långlivade uppsättningarna i The Falls historia. Basen och trummorna är riktigt höga och dundrar på med ett ruskigt driv medan Peter Greenways gitarr fyller ut ljudbilden på ett sätt att man inte ens saknar keyboarden.

Sen har vi Mark E. Smith. Har man sett The Fall förut så vet man vad man får och han checkar av alla sina små excentriciteter i Stockholm, redan i första versen på första låten greppar han Greenways mikrofon och använder båda två samtidigt för att sjunga, i de nästkommande låtarna tar han även basisten David Spurs mikrofon. Mikrofonstativen antingen kollapsar i hans händer, slängs iväg eller bara faller omkull, han vrider på allas förstärkare så mycket han kan, drar ut trummisens mikrofon till baskaggen och senare slits hans hi-hat bort och slängs iväg. Han tar även trummisens mick, river ner cymbaler och spelar emellanåt små melodier på en ensam keyboard vid sidan av scenen. Allt detta är standard och det är underhållande att titta på bandet när de inte rör en min medan deras sångare helt ställer om ljudet på deras instrument, tar deras trummor eller i en låt trampar runt på Greenways alla gitarrpedaler. Mer oberörda musiker går nog inte att få tag på.

Som vanligt bjuds det också mest på nytt material, i stort sett bara från de tre senaste skivorna. Bandet öppnar med en helt ny låt Defurbished som låter riktigt lovande och ger oss sen riktigt vassa versioner av Nate Will Not Return och Chino innan bandet släpper loss i en lång version av Systematic Abuse där MES tillslut tar sin jacka och lämnar scenen. Bandet slutför låten själva och utan att missa en takt direkt attackerar en grym version av Cowboy George där MES plötsligt ranglar upp lagom till första versen och börjar sjunga.

Bury är kanske höjdpunkten innan konserten abrupt avslutas efter 40 minuter med den gamla klassikern Psykick Dancehall från 1979 års Dragnet, då Mark tröttnat på den indiecoola Stockholmspubliken. Musik sätts på i högtalarna och ingen vet om konserten är över eller ej, det tar också nästan fem minuter innan bandet, utan MES, kommer in igen och drar igång. Mark verkar sitta kvar i omklädningsrummet med sin mikrofon och sjunger därifrån. Vilket också betyder att bandet efter varje låt lämnar scenen och går tillbaka backstage för att höra med Mark om det blir någon mer låt och vilken. Vi får sen en intressant Hot Cakes, klassikern Mr. Pharmacist och som avslutning publikfavoriten Sparta FC.

Följ The Fall Tryck på hjärtat

The Fall: The Remainderer EP
2014-01-16 (recension)