GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Måndag 2012-09-03 13:59
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
4,00 stjärnor i snitt (efter 2 röster)

I tystnad och mörker växer The xx från indievärldens popsensationer till fantastiskt liveband.

I 2012 krävs det väldigt mycket av artister och band för att de ska kunna räknas som inte bara bra och intressanta, men också värda att se för att de på ett sätt eller annat sätt sticker ut, gör någonting speciellt, kanske även unikt. Detta trots att det bevisligen är skamligt lätt att tro motsatsen baserat på vilken nyfunnen makt och konstigt betydelsefull röst sociala medier i största allmänhet har fått och vilken påverkan det haft på kritiker; en stor artist är nästan alltid bra, nästan alltid för att artisten i fråga är just stor, och denna tillåts hyllas utan större förbehåll. Det krävs mer än pompa och ståt. Publiken ska kunna be om mer, kritikerna ska leta efter mer, och musikerna gör bäst i att också utforska hur de kan förvandla en vanlig rockbandsdynamik live till någonting utöver det vanliga.

Romy Madley Croft, Oliver Sim och Jamie Smith har som sin metod att ta sig an livespektrat av sitt musicerande valt att kontrollera mörkret och tystnaden. De har valt att låta The xx vara den musikaliska representanten för balansen mellan mörkt och ljust, vara det främsta instrument tillgängligt idag för att med så lite ljud som möjligt tämja tystnaden och göra den till sin medhjälpare. Och de har på några korta år blivit alldeles för stora för att spela här, på alltid lika vackra och alltjämt intima Berns som egentligen tar in ett par tusen åskådare för lite. De har på några korta år skapat två mycket starka, stilbildande album i en tid där ett per karriär ses som en stor bedrift. Och de har sannerligen gjort det på sitt sätt, efter sitt egna schema, efter sina egna villkor, vilket inte bara mer och mer känns som en ovanlighet idag men också bidrar till känslan av att The xx är någonting annorlunda, någonting speciellt.

Ett stort vitt skynke täcker av alkoven längst in på Berns bakom scenen, där för att agera canvas åt projiceringar som gjorts baserat på albumkonst, singelomslag, bilder från bandets diverse virtuella tillhåll. Framför står ett bås modell större, fyllt med cymbaler, slagverk, synthar, elektroniska instrumentala apparaturer, och två fyrkantiga glaslådor med bandets redan ikoniska logotyp på, urkarvat och genomskinliga för att vinkla ljus ut mot publiken i X. Och på scen tre svartklädda London-kids; en med en kolsvart Les Paul noggrant fastspänd över överkroppen, en med en svart Fender Precision-bas med silvrigt plektrumskydd hängandes lägre men hållen högre, och en som går omkring med trumpinnar, knappar på MPCs och samplemaskiner, försiktigt petandes på sina klaviaturer. Det ser fruktansvärt uppstyrt och propert ut på allra bästa sätt, och de är verkligen fruktansvärt samspelta, ofantligt skickliga på just denna grej som är i princip unikt för The xx.

Det är de där glasklara gitarrslingorna, de som så sobert matchas med alla de där vassa och iskalla ackorden på piano, som etsar sig fast på de alltid lika tydliga baslinjerna, alltid ledande i ljudbilden och längst fram för att ge understöd åt Romy när hon sjunger på samma sätt som gitarren gör för Oliver när han gör detsamma. På detta sätt har The xx på fyra år gjort ett försiktigt väsen ifrån sig, ett väsen som egentligen inte gått att ignorera eller att undgå, som ett av de mest begåvade skaparna av omistlig popmusik som är aktiva idag.

Ibland låter Romy och Oliver sådär fantastiskt naiva som endast en förälskelse kan få en att låta, ibland världsvana och medvetna om kärlekens vuxna kval och svårigheter. Men de låter aldrig falska. De låter aldrig raljerande eller varnande, eller anklagande för den delen, bara genuint förlorade i sina individuella och gemensamma historier om hur det är att tappa huvudet fullkomligt för en person. De berättar med en enkelhet och självklarhet som finns överallt i varenda låt de skapat tillsammans hittills, och varenda låt växer något enormt när de framförs på Berns framför en barmhärtigt nästan helt knäpptyst publik som sparar sitt vulkaniska jubel till de stunder bandet är tyst.

Att de på Coexist vänt blickarna mot den egna världen och allt de missat från den, London och dess odödliga och ständigt föränderliga klubbscen, gör knappast deras avtryck mindre på Berns; att Jamie xx ägnat mycket tid att agera producent och dj mellan debutalbumet för The xx och denna uppföljare som släpps först om en vecka utnyttjas verkligen till fullo, då spelningens kanske mest enastående segment bland alla ledsamt vackra sånger är när tempot höjs, klubbinspirationerna lyser igenom, och The xx betar av producentens version av Take Care som gjordes med den odödliga Gil Scott-Heron, det nya albumets mest kreativa verk Swept Away, och en av debutplattans höjdpunkter Shelter som en och samma låt. De olika låtarna vävs kliniskt ihop till ett större alster i klassisk dj-stil och visar på hur varierat The xx kan låta inom sin säregna ljudbild. Där och då andas The xx samma luft som alla andra rockband i världen men kontrollerar tystnaden och mörkret precis som de själva önskar; de har publiken i sina händer från första till sista sekund, oavsett om de låter musiken kravla på knäna i slowmotion, eller när de som i just denna stund låter den dansa fritt till deras fantastiskt enkla så tydligt r'n'b-inspirerade pop, dränkta i strobljus och blygt leende åt publikens njutningsvrål.

Följ The xx Tryck på hjärtat

The xx: Popaganda, Stora Scen
2013-08-31 (recension)