Recenserad av Özgür Kurtoglu
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
3,50 stjärnor i snitt (efter 2 röster)
  WiMP    Spotify

Exemplarisk produktion, genuint lagarbete över hela spelplanen och världsklass på varje position.

Värdet i att ha ett verk som inte bara består av väldigt bra låtar individuellt men låtar som är samspelta, som andas och lever i samklang och frodas tillsammans, underskattas beklämmande nog ständigt nuförtiden. När nu den gregorianska kalendern visar 2012 är det nästan smärtsamt hur långt ifrån grundtanken av inspelad musik normen har hamnat på grund av hur ihärdigt diverse trångsynta maktfaktorer, allvetare och charlataner, kämpat med sin löjliga kamp mot substans och albumformatet överlag.

Det är naturligtvis ett tecken i tiden, ett bevis på att tålamodet och viljan att ens försöka förstå vad tanken bakom ett komplett album är, hur komplicerat det mer sällan men ibland definitivt menat att vara, i stora drag inte finns längre, och det är tyvärr en regression och konsekvens som blivit oundviklig och naturlig för att musikklimatet ser ut som det gör. Disponibel musik skapar disponibel kritik och föranleder kraftiga minskningar av sann kvalité, och alla försök till att gå emot de ilsket forsande strömmarna ses på med hånfulla leenden och himlande ögon.

Föga förvånande går det att konstatera att de som sticker de flesta i ögonen är också de som anstränger sig mest för att helt ignorera andras regler för hur konst ska skapas, och att Kanye West är antagligen den som gör det mest och oftast. Det överraskar ingen att Kanye West inte jobbar för att släppa fantastiska singlar och sedan lägga det på en övervägande undermålig produkt i form av ett svagt album, trots hur det annars ser ut i största allmänhet. Det är en vedertagen sanning att han jobbat upp sig till den position han är idag och gjort sig förtjänt av att få behålla sin kreativa kontroll, som om det är någonting artister ska behöva förtjäna överhuvudtaget, men ändå kritiseras han allt som oftast för att han gör saker på sitt eget sätt istället för att göra vad folk plumpt nästan kräver av honom. Allt som oftast talar albumen för sig själva, låter bättre än det mesta andra som släpps inom berörda genrer, och Cruel Summer är inte bara inget undantag men också ett fullständigt logiskt album sett till premisserna.

Precis allt som artisten Kanye West skapat har alltid varit, sett ut, känts och låtit på ett särdeles unikt, speciellt och säreget sätt. Allt han har gjort har alltid vandrat på en diamantklädd trapetslina uppspänd mellan fullständig galenskap, fullfjädrad hybris och en chockerande direkt ärlighet. Att hans skivbolag heter GOOD Music är en självklarhet, det talar om vad för människa Kanye West är; det är helt klart, självfallet och självklart, kaxigt och dränkt i självgodhet samtidigt som det står för Getting Out Our Dreams, ett het och hållet logiskt namn som är minst lika talande för hans egentliga karaktär, framför allt för den sida av honom som hans kollegor talar så varmt om och som de allra flesta utanför deras värld väljer att ignorera.

Tanken bakom GOOD Music, precis som i princip alla andra skivbolag som någonsin har grundats av unga musiker som fått blodad tand och står starkt på framgångens begynnande moln, var från början att släppa den musik som dess grundare och medlemmar tillsammans tycker mest om och vill uppmärksamma människor om. Att därför förvänta sig att Cruel Summer skulle vara ett album fyllt av enbart stenhård rap och passande murbräckebeats, någonting Kanye West ändå aldrig ägnat sig exklusivt åt tidigare, är inte bara naivt men också ofantligt korkat och okunnigt, helt enkelt för att GOOD Music alltid varit och alltid kommer att vara mer än så, precis som hur deras album är betydligt mycket mer.

Över 12 spår, varav fem redan hunnit släppas och hyllas och slungats uppför iTunes-listor världen över för att sedan bekvämt sitta kvar i förarsätet, ägnar GOOD Music-kollektivet sig åt att förverkliga den grundvision som påbörjades i Chicago någonstans mellan The Black Album och The College Dropout och som finslipats under de gångna 10 åren. Allt som alla medverkande gjort under detta decennium som Kanye West gått från omtyckt producent till genreledare på har på Cruel Summer benats ut för att framhäva och belysa varje medlems enskilt mest lysande talang och bidrag vare sig det handlar om två starka Wu-Tang-verser eller vacker sång från Teyana Taylor och James Fauntleroy, för att se till att albumet och kollektivet lyfts upp som helhet istället för enbart artisten i fråga. För det handlar om kollektivet, vad GOOD Music gör tillsammans, hur de balanserar hiphop och pop och r&b med rockproduktioner och soulinfluenser vävda av bolagets egna Hit-Boy och Hudson Mohawke för att få varje individuella beståndsdel och låtparti att skina så starkt som möjligt utan att ta någonting ifrån helheten, utan att låta någonting stå över det faktum att Cruel Summer är ett album av GOOD Music och inte en strävan att marknadsföra solokarriärer på.

GOOD Music och dess medlemmar är över de 54 minuter som Cruel Summer varar i mer eller mindre synkroniserad högform. I attack efter attack, oavsett vilken musikform de väljer att leverera smällarna med. Från den av smörsångernas evige konung R. Kelly påbörjade resa genom modern hiphop och r'n'b till det hetsiga slutet hest väst ut av en hårdkokt 17-åring från Chicago är de smått exceptionella utan plats för komprimering eller förminskning. Det är lika mycket återupplivning av karriärer för delar ur det gamla gardet som en ytterligare möjlighet för andra ur densamma att befästa sina positioner. I synnerhet är Cruel Summer som en splitterny spelplan, för de gamla att ännu en gång briljera på och för de nya talangerna att i framtiden dominera.

Följ GOOD Music Tryck på hjärtat