Recenserad av Andreas Bäckman
6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor
6 stjärnor
5,50 stjärnor i snitt (efter 2 röster)
  WiMP    Spotify

Duons mest fulländade och känslomässigt omtumlande album hittills.

Förra sommaren skadade The Raveonettes ena halva Sune Wagner ryggen. Så pass illa att han i perioder inte kunde sätta på sig sockarna själv, utan att överväldigas av smärta. Efter en period fick han diagnosen klinisk depression och ordinerades bland annat att sluta dricka. Wagner flyttade till Venice Beach för att istället insupa den mjuka Kaliforniska luften, bli ren och koncentrera sig på att skriva. Han ville skriva låtar som tog avstamp i den klassiska form av vers-refräng-vers-tematik som han tyckte att bland annat The Doors slipat till perfektion. Planen var att den drunknande solen på västkusten skulle hjälpa honom åstadkomma det.

Men i Los Angeles fann han mest mer ångest och desperation, och hans intag av diverse substanser blev bara mer frekvent. Han kunde inte fokusera och inspirationen uteblev. Samtidigt fann han någonstans i dimman ögonblick av klarhet. Han mötte människor, nej han observerade människor. Kladdade ned anteckningar på lappar och kanaliserade allt i bakisruset nästa dag. Formade spridda minnesbilder till en sammanhängande massa. En massa som till slut skulle bli ett perfekt popalbum vid namn Observator.

Ett album som tar åtminstone ett litet steg bort från distade gitarrmattor à la The Jesus & Mary Chain (ja, de måste nämnas i varje Raveonettes-recension) och istället närmar sig jangliga popgitarrer och ödesmättade pianon. I She Owns The Streets tänker jag på The Go-Betweens och på alla brustna hjärtan som så mördande vackert skildrats i deras texter. I Curse The Night sjunger Wagner "I took a life just to be with you, I draw a line just to be with you"och "I cry by day, I drown in your seed, I wanted you, you didn't want me" och hjärtan blöder.

Hela Observator består av liknande textrader, och osar praktiskt taget av ångest. Det är refränger att dö eller döda för och verser att knyta näven i fickan och överleva vintern med. Eller att gå i ide för gott till. Beroende på hur man är lagd. Kombinationen jangliga gitarrer, drunknande sol, den klassiska disten och reverben tillsammans med hederlig dansk dödsångest i Los Angeles har aldrig fungerat bättre för The Raveonettes. Det är popmusik av den absolut högsta klassen. Popmusik som borde vara alla angelägen. Popmusik att dö för.

För Raveonettes har under åren blivit så mycket mer än det där koncept-bandet som bara spelade i b-moll på den hajpade debut-ep:n Whip It On från 2002. Och när duon från Köpenhamn nu firar tio år som band så gör man det med sitt mest fulländade och känslomässigt mest omtumlande album hittills.

Följ The Raveonettes Tryck på hjärtat

The Raveonettes: Pe'ahi
2014-07-28 (recension)