GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Lördag 2012-09-22 18:56
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Tunggung i massor, men utan volym har Stockholmstrion inget bett.

De låter onekligen som de heter, trion bestående av Fred Burman och Johannes Lindsjöö på besträngade instrument och sång samt Svante Nordström som pukdödare, trion som utgör Satan Takes A Holiday. Det förkunnades redan några år sedan när bandet från Stockholm verkade ha kommit från ingenstans och spelade på festivalscener som om deras svängiga rock var en livsnödvändig ingrediens i allas vår vardag, vi visste bara inte om det förrän de gjorde det tydligt.

Men de vägrade ge med sig, övertygade på spelning efter spelning, och fick fina lovord av självaste Bad Religion när banden spelade tillsammans på West Coast Riot under 2010 och Satan Takes A Holiday spelade för att frigöra Frihamnen från land och sjösätta hela piren som ett skepp rakt ut i havet och oceanen, styrt av kaxig rock'n'roll och en give 'em hell-attityd.

Alla logikens lagar talade då, talar fortfarande, om att Satan Takes A Holiday borde vara ett av Sveriges mest uppvaktade band i dagsläget, att de borde jagas av skivbolag och försöka förvandlas till "det nästa whatever" som spelar på stora scener och definierar ljudbilden för den kommande generationer garageband. Istället återfinns de på Planet Pauli på Reeperbahn en torsdag i september, en klubb som ligger precis ovanför en annan klubb och som i princip är lika stort som ett lyxigare vardagsrum, minus sådant som vanligtvis innebär lyx givetvis.

På Planet Pauli är det tydligt att band ska låta mycket, helst genom att spela en mycket adrenalinstinn rock och med så mycket schvung som möjligt. Alltså är Satan Takes A Holiday som skapt för att spela här, och de gör definitivt processen kort för alla eventuella tvivlare om att de på något sätt skulle ha tappat greppet om vad det är som gör de bra överhuvudtaget. De grämer ur sig riff efter snuskigt riff, Lindsjöö har sin sedvanligt översexuella relation i full gång med sin bas och får den att mullra belåtet precis som sig bör, och Burman sjunger som om han satts i brand.

Men för all bredbent megarock de spelar och energi de lägger in får de tämligen lite ut av det hela ändå, med ett gitarrljus begravet långt ner i mixen och en volym som får Satan Takes A Holiday låta som en jamande katt snarare än ett vrålande lejon. En faktor helt ur bandets händer, men ändock förödande för deras framträdande.

Följ Satan Takes A Holiday Tryck på hjärtat

De öppnar för Kiss
2013-03-26 (nyhet)