Charli XCX: Café Keese, Reeperbahn Festival, Hamburg

Charli XCX, Café Keese, Reeperbahn Festival, Hamburg

Recenserad av Özgür Kurtoglu | GAFFA

Det är enkelt att vilja hylla, eller överhuvudtaget tycka om, Charli XCX. Det är enkelt att se energin som Charlotte Altchison lägger i sin musik och sitt liveframträdande och känna att det är någonting som bör belönas med allra minst fina komplimanger och regelrätta lovord. För att det finns en vilja att göra någonting eget, göra det på hennes egna sätt, med hennes egna deviser, efter hennes egna premisser. För det ska hon få beröm, det är vågat och det har definitivt gjort att namnet Charli XCX blivit tillräckligt känt för att boka headline-turnéer runt Europa, och således även lett till att det inte är någonting udda i att hon får vara förband åt Santigold på hennes Europa-turné, eller att hon spelade på Stockholms Stadion tillsammans med ett litet band som heter Coldplay för bara någon månad sedan.

Viljan finns alltså, stora och hisnande mängder, men kvalitén i musiken är inte särskilt närvarande för det allra mesta. Mest på grund av just att Charlie XCX vill otroligt mycket med sin musik och därför aldrig tvekar på att väva in nya influenser och nya idéer i en sättning som redan är överfull på blickar och oskyldiga plagiat från olika passerade eror i musikhistorien. Det kan vara saker från gothmusiken, ren och skär radiopop, alltjämt handlar det om electropop som studsande grund givetvis, men alltjämt plockar hon och bandet även från post-punk och new wave.

Och det låter för det allra mesta rätt dåligt, ihåligt, nästan smaklöst med alla pastischer påklistrade över stycken som annars säkerligen hade fungerat alldeles utmärkt. Framför allt skrämmer Charli XCX faktiskt iväg halva publiken på Café Keese när de snabbare låtarna i katalogen spelas, och hon viftar på sig som statist från CB4, eller vilken annan hiphop-version av Spinal Tap som helst. När hon väl då träffar rätt, med rösten dränkt i eko och det teatraliska dramat nedtonat en aning i takt med att tempot sänks till ett mycket behagligare puttrande, finns knappt någon kvar på plats för att höra hur Charli XCX låter som allra bäst.