Graveyard
Lights Out

Graveyard: Lights Out

CD / Nuclear Blast
Utgivning D. 2012.10.26
Tomasz Swiesciak

Efter att ha hajpats i absurdum av en nästan enig kritikerkår samt en initierad skara av mediaeliten lyckades Graveyard kamma hem både GAFFA-Priset och en Grammis för Hisingen Blues förra året. Lägg till ett otal spelningar både utomlands och på hemmaplan samt uppvärmare till Iron Maiden och även arbetsklasspilsnern Hisingen Brew och framgången var, och fortfarande är, ett faktum. Gott så, Göteborgs retrorockare förtjänar all uppmärksamhet för sin fantastiska blandning av svunnen 70-talsrock i tappning av vårt digitaliserade tiotal.

Personligen hade jag inte velat vara i Graveyards sits när den nu aktuella uppföljaren Lights Out först började att skissas på. Hur mycket Hisingens finaste än påstår att de bara gått sin egen väg och följt sitt egna musikaliska hjärta, måste pressen känts av någonstans, någon gång.

Det krävs endast ett fåtal sekunder in i An Industry Of Murder innan man inser att tredje studiogiven är en värdig uppföljare på ett av fjolårets bästa album och även en logisk fortsättning för göteborgarna. Inledningsspåret sätter stämningen direkt med sitt krigslarm och uppbyggnad innan låten tar fart i en snabbt galopperande takt.

Det bestående intrycket av albumet är att de emotionella anslagen står mer i fokus än tidigare; Slow Motion Countdown, Hard Times Lovin' och 20/20 (Tunnel Vision) resonerar på ett något dystrare plan än tidigare. I överlag har det rökiga och svängiga drivet fått stå tillbaka något till förmån för de lite mer bluesigare influenserna och lugnare taktarterna. Men Graveyard vore inte Graveyard om inte för det dansanta och pisksnärtsflörtande svänget som här hittas i bland andra Seven Seven, Endless Night och fenomenala The Suits, The Law & The Uniform.

Lights Out lär inte hajpas lika hårt när Graveyard nu blivit ett household name men kvaliteten är gjuten i betong.