Recension / Live / Tisdag 2012-10-02 05:35

Recenserad av Mathias Skeppstedt
6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor6 stjärnor
6 stjärnor
6,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Med rundgång och kaos krossar de allt motstånd.

A Place To Bury Strangers är världens just nu bästa band. Jag säger det igen. A Place To Bury Strangers är världens just nu bästa band.

När de kliver in på Debaser Slussens scen är det med motljus, hemmabyggda pedaler, rök och fruktansvärd volym. De bygger upp en vägg av ljud, oljud, melodier, rundgång  och rytmer som trasar sönder allting i sin väg. Det är som att köra in huvudet i en jetmotor och försöka lyssna på den underbara poplåten som spelas därinne.

Det är i stort sett enbart material från de två senaste skivorna, och de nya låtarna funkar perfekt live. Basen är framträdande, totalt överdistad och blåser snabbt in i ett rent överjävligt groove tillsammans med trummisen, över allt detta skapar Oliver Ackerman oljud som samtidigt förmedlar något slags melodi med sin väldigt illa åtgångna Fender Jaguar. I sista låten I Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart trampar han även igång två strobar som ligger på golvet och efter att låten omärkligt glidit över i den helt underbara Burning Plastic drar de igång med kvällens värsta urladdning där Oliver ligger ner och gnuggar strobelamporna över sin stackars gitarr. Konserten slutar som vanligt i totalt kaos och innan de kan spela ett extranummer sitter de på scengolvet och monterar fast stämskruvar, tejpar gitarrband, återkopplar pedaler och stämmer om, allt medan trummisen envist dundrar fram en hypnotisk takt och strobarna förblindar. Basisten drar tillslut igång och Oliver tar sakta och metodiskt alla mikrofoner från trumsetet och sätter dem framför sin gitarrförstärkare innan han trampar igång sina effektpedaler. Det är öronbedövande och då mikrofonstativet numera är i så dåligt skick att det inte kan stå upp självt sitter Oliver på knä och lutar micken mot sitt ansikte för att kunna sjunga.

Jag säger det igen. A Place To Bury Strangers är världens just nu bästa band.

Följ A Place To Bury Strangers Tryck på hjärtat

Sexstjärniga sensationer