GAFFA | Recenserad av Andreas Fällman
Söndag 2012-10-07 21:56
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Elektronisk minimalism som får en värdig presentation.

Ibland händer det att man drabbas av en overklighetskänsla; alltså upplevelsen att inte riktigt vara i synk med världen omkring en. Just det händer mig bara några få minuter innan Alva Noto och Ryuichi Sakamoto stiger upp på scen. "Herregud, jag ska snart se Sakamoto, livs levandes, kött och blod, på en scen. Forbidden Colours, Willits, Sylvian, och så vidare". Kroppen sitter på sin plats men medvetandet flyter in och ut som det vill, och konsertens tre-fyra första låtar registreras som genom en dimmigt vit slöja.

Vanligtvis brukar jag kunna hålla mina värsta fanboy-tendenser i schack, men tydligen inte ikväll. Ändå blir jag snabbt bräckt av en grupp fanatiska fanboys på främsta raden som snappar upp ett klurigt inklämt parti från Merry Christmas, Mr. Lawrence. Det jublas och visslas från den lilla gruppen, medan resten av publiken skruvar lite på sig och undrar vad de nyss missade. Inte förrän melodin upprepas en gång till faller polletten ned. I bakgrunden lyser en avlång projektion av visuella "minikonstverk" som förändras i enlighet med musiken och får en att bibehålla fokus låtarna igenom på ett nästintill meditativt sätt.

Den minimalism som känntecknar Notos samarbete med Sakamoto, de fjäderlätta beatsen och skärande sinustonerna, tillsammans med klassiskt klingande klaviatur, kan inte fått en mer värdig lokal än denna. Akustiken är häpnadsväckande ren och luftig. Faktum är att den är så pass bra att de egentligen borde höja volymen; och helst rätt så mycket. För nummer som Microon III ska lyssnas på en sådan volym att man nästan känner sig en gnutta rädd.

Ett av den elektroniska musikens mest fruktsamma samarbeten tar sin plats en tidig fredagskväll på Uppsala Konsert & Kongress. Två korta extranummer blir det. Efteråt släpper overklighetskänslan. Det är dags att gå ut i oktoberkylan.