Recenserad av Özgür Kurtoglu
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP    Spotify

Experimentlustan står i vägen för enkla stordåd i den elektroniska dansmusiken tecken.

Föga förvånande har det ökade intresset världen över för den så klumpigt sammanfattade elektroniska dansmusiken fört med sig mindre underhållande, mer tröttsamma beteendemönster bland dess belackare och kritiker. Förutom det vanligaste, och självfallet dummaste, antagandet om att det på något sätt överhuvudtaget är möjligt att sammanfatta tusentals olika ljudbilder med ett samlingsnamn hör det inte till ovanligheterna att det även förmodas att dess mest populära utövare alla låter likadant och vill uppnå samma saker. Det är en tanke som menar att publiken och musiken på Summerburst i essens är densamma som på Dans Dakar och Emmabodafestivalen. Som tror att artisterna gör samma sak, producerar samma sorts musik, har samma mål med sitt artisteri. Det är ju en absurd tanke, utan någon som helst sanning eller egentlig vett i det. Och det är en tanke som någon som Joel Zimmerman, känd lite överallt på jordklotet som en kanadensare med stort mushuvud som hjälm men kanske ännu större mun, väldigt gärna och väldigt ofta trasar sönder och samman.

deadmau5 har aldrig hymlat om någonting överhuvudtaget, vare sig det berört honom som privatperson eller så kallad kändis, musiker ute i rampljuset som han är. Och hans musik har aldrig handlat om att belysa housemusikens mest intrikata och finessrika hörn, dess snyggaste tricks och djupaste källor. deadmau5 skapar väldigt plump, väldigt muskulös, väldigt direkt och inte överdrivet finkänsligt bultande house, och har aldrig gjort något större väsen av sig för att hävda motsatsen. För väsen överlag är han ökänd för att göra, både med musiken och i media, men han har aldrig låtsats vara någon housemusikens beskyddare eller övergeni; de dumt dunkande rytmerna Joel Zimmerman är känd för att stå bakom med sitt blinkande överproportionerade mushuvud är exakt vad Joel Zimmerman vill skapa, och när fokus tillåts ligga på just vad som finns på dessa fånigt döpta album han ger ifrån sig hörs ändå substansen, allt det där som många eftersöker hos en artist vars musik på ytan inte intresserar sig för vidare djupdykning.

På åtminstone åtta av tretton spår levererar deadmau5 spår som egenhändigt skulle kunna rasera vilket dansgolv som helst på mellan fyra och åtta minuter. Och samtliga av dessa spår är långt ifrån platta och tråkiga historier som tryckts ut utan vidare för att sälja miljoner digitala exemplar på beatport; de är alla skapelser som fansen fått se komma till liv via live.deadmau5.com, där en enkel kamera visar hur Zimmerman producerar de flesta spår i realtid och varje spår får leva sitt liv live från ett begynnande 4/4-beat till ett fullt av lekfulla, elaka, gnisslande, studsande synthtoner.

Det var längesedan något som deadmau5 satt sitt namn på innebar någonting annat än ett stabilt beat med rätt finurliga melodier som växer fram istället för att stanna i samma fas hela vägen ut, och för det mesta gäller detta även på > album title goes here <. Men när det inte gör det stannar albumet av helt och blir inte bara tråkigt men smått smärtsamt att lyssna på, främst på grund av val som tydligt pekar på en experimentlusta som får gå igenom även om den saknar kreativ eller kvalitativ grund. För att vara någon som lägger enorm vikt på sekvensering, något alla DJs och producenter alltid borde göra, har deadmau5 även tappat där för att istället trasa sönder en av sina bästa livenummer med ett meningslöst samarbete, i en mängden av meningslösa samarbeten över hela albumet. Sådant som han annars skulle hånskratta åt om det inte var för det faktum att artisterna han jobbar med är sådana han själv tycker om, såklart.

deadmau5 vilja att vara egensinnig, utan att nödvändigtvis vara den där banbrytande karaktären som tar med sig housemusikens grundkaraktäristiska drag ut i etern i uppdaterad 2000-tals skrud, faller just på denna annars så beundransvärda egenskap; när han ägnar sig åt att testa olika sätt att bygga vidare på ett vanligt beat med väldigt annorlunda ljud är han bättre än de flesta, men den egna experimentationen är bristande i både kvalitet och värde för någon annan än Joel Zimmerman själv. Han vet hur en exceptionell klubblåt ska vara och låta och bete sig, men skriva och sätta ihop album är kanske någonting han varken kan eller är menad att ägna sig åt.

Följ Deadmau5 Tryck på hjärtat

Disney i bråk med Deadmau5
2014-09-03 (nyhet)