Recension / Download

Recenserad av Özgür Kurtoglu
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP

Experimentell hiphop med dödsångest som anarkistisk bränsle.

Om varenda en av de 13 låtarna inte gör att det kryper i kroppen, om albumet de kallat No Love Deep Web inte får rysningarna att skära in under huden och längs ryggraden, om de desperata skriken och knivskarpa diskantdränkta rytmerna inte gör dig direkt obekväm, så förstår du inte vad Death Grips vill. Om den övergripande ångesten inte griper tag i tankarna, den kolsvarta världssynen förpestar sinnet, den i brist på bättre beskrivningar dystopiska värld som Death Grips kallar för hem inte får den annalkande svenska atomvintern att kännas hemtrevlig, så förstår du inte vad Death Grips är. Om du stänger av för att musiken blir för svårbegriplig, för klaustrofobisk i sin svärta och sitt skanderande om ett liv som starkt troende i kyrkan som predikar Anti-Allt och misstänksamhet mot alla ledare blir för utmattande är Death Grips förmodligen ingenting för dig, eller någonting du kommer att förstå.

Om du däremot är förbannad på något överhuvudtaget, på att orättvisorna i världen överskuggar det positiva vareviga dag och dagarna i ända, på att varenda aktion av omänsklighet får passera förbi i stort sätt obemärkt i ett land som Sverige medan medmänsklighet ses som en aversion, ett fel och ett tecken på svaghet, vet Death Grips hur du känner. De har bara varit aktiva i två år men ses redan som en trendsättare, som en molotov inslängd i etablissemanget för att bränna och rengöra musikindustrin på all dess falskhet och löften om gröna skogar. Stefan Burnett har bara skrikit i två år, Zach Hill och Andy Morin har bara gett honom någonting hemskt och farligt och alldeles underbart elakt att basunera ut deras budskap över lika länge, men ändå står de nu här som ledare för en scen som ingen vill ska existera, som inte ska behöva existera. Death Grips lovar ingenting annat än att kämpa tills kampen är omöjlig att föra vidare. Deras andra album, utsmugglat ut på internet för att det enda de krävde av sitt stora rika skivbolag förvägrades trion, är ett massivt steg på den vägen och för den kampen.

No Love Deep Web är bara ett skelett. Det finns inga kryddor eller tillägg. Det finns inga effekter eller ytterligare pålägg. Det finns inga förfiningar eller korrigeringar. Det finns ingen tillstymmelse av kompromisser eller förändringar forcerade för att på något sätt närma sig eller ta sig in till den inmurade, söndersprängda, otillgängliga gruva som är Death Grips kreativa process. Det är 13 låtar inspelade i en isoleringscell, 45 minuter av andningsnöd i ett konstant mörker, ett album fast i en cirkel av evigt brinnande eld. Det är audinom krigsföring, ett utsträckt långfinger riktat mot alla som hatar, alla som försöker tvinga på Death Grips sina idéer om hur trion bör vara eller bör agera, och antagligen även mot sig själva som mot bättre vetande bestämde sig för att dansa med djävulen de känt sedan många år tillbaka och spottat på från säkert avstånd.

Att No Love Deep Web är exakt vad den hävdar att den är i sin titel är därför ännu mer intressant och betydelsefullt; det är en värld utan kärlek, ett djupt nät som ingen kan ta sig in till frivilligt eller någonsin lämna när fallet väl fört en ner i hålet, och den lever sitt musikaliska liv därefter. Det finns inget hopp i dessa låtar. Det finns inget ljus. Det finns ingen räddning och ingen väg ut ur den ondskefulla värld Death Grips berättar om över anspråkslösa beats och dödsvrål, och det låter rakt igenom skrämmande inspirerat. Det är inbjudande på ett sätt endast gatuslagsmål och kravaller är, och Death Grips vill ingenting annat än att bjuda in alla som fått nog för att stå med de på fronten när detta album inleder deras personliga krig mot allt och alla. Fastnar du nu är du fast för alltid i detta fantastiska, kärlekslösa nät, och förväntas bete dig och leva ditt liv därefter; lycka till.

Följ Death Grips Tryck på hjärtat

Björk i förändring
2012-10-09 (nyhet)